Posts tonen met het label ondernemerschap. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ondernemerschap. Alle posts tonen

donderdag 26 maart 2015

The Renaissance Soul

Gister werd ik op dit boek gewezen door Marjon Bohre. Dit zou zo maar eens op mij kunnen slaan! Ik ben immers een Duizend Dingen Doekje en een Parelketting Rijger. Een Renaissance Soul zou daar prima bij passen. 

Want het blijkt dat het in de Renaissance helemaal niet zo gebruikelijk was om slechts 1 ding te doen. 1 functie te hebben. Dat de professionals van die tijd 'Met Andere Ogen' (ooit mijn blog voor de Baak) leerde kijken door de breedte op te zoeken. Van het leven, van werken. Helemaal zo gek nog niet! 

En zo worden die inzichten van toen nu nog gebruikt in bijvoorbeeld trainingen. De LEAP van de Baak is zo'n voorbeeld waar je een week lang de baan van je mede deelnemer gaat doen gedurende het leer programma. Even voelen hoe het is op die andere stoel. Nieuwe blikken op de werkelijkheid van de ander. Wauw: dat zal verruimend zijn! Ik snap niet dat bedrijven dit niet zelf massaal gaan faciliteren en inrichten. Kruisbestuiven. Intern en extern. Branche overstijgend. Ik heb dat zo geregeld volgens mij. En kan de begeleiding ook doen. Maar wel op zo'n manier dat ik het al doende weer wegleer aan de organisaties, zodat ze het snel zelf kunnen. Zonder mij. Eigenaarschap en zelfsturing dus, want daar geloof ik in. He, creëer al schrijvend een nieuwe dienst :-) 

Dit is het boek dus: ik ga het lezen! 

The Renaissance Soul, the guide to leading a creative, passionate, and multifaceted life—big enough to embrace all your dreams

Are you unwilling to settle on doing just one thing “for the rest of your life”? Do you jump at the chance to learn something new—or, after achieving success in one field, find yourself yearning for new challenges and looking around for something different to do? If so, you may be a Renaissance Soul. The Renaissance Soul is the first book devoted to this personality type, and in this updated edition—in paperback for the first time— author Margaret Lobenstine offers a life-planning strategy perfectly in tune with those who fear becoming “a jack-of-all-trades and master of none.” Discover how to design a vibrant, fulfilling life and how to:

• Manage your time the Renaissance Soul way
• Thrive on many interests without feeling scattered or overwhelmed
• Pursue your passions even if they “don’t pay"
• Carry your dreams forward no matter what your day job is

donderdag 19 maart 2015

Expeditie Geluk

"Expeditie Geluk 2013 is al een tijdje geleden geëindigd.  Om terug te kunnen kijken op dit prachtige initiatief en om aan te geven wat er allemaal bereikt is, heeft het Expeditieteam een boek samengesteld. In dit boek wordt in beeld en tekst de Expeditie beschreven. Blader het boek door en laat je inspireren hoe Geluk onder kinderen (nog meer) bereikt kan worden: http://expeditiegeluk.nl/#issuubalk Het Team is zeer zeker geinspireerd..." 


Karin, Mirjam, Nicolette, Eke, Marlies, .... hebben jullie jezelf gezien in het boek? Super gaaf he. Staat niet vermeld, voor zover ik het kon zien, dat het boek de grens en het water over gegaan is naar Engeland. Misschien had ik de bijdrage van de Ambassade in London ook op officieel NL Ambassade London briefhoofd papier moeten laten doen. Volgende keer! 

Ik wens iedereen Geluk! Morgen is de Internationale Dag van Geluk. 

Above and Beyond

Schitterend mooi filmpje vanuit de veel brillen waardoor ik kijk. Kinderen op school. Innovatie binnen bedrijven. Creativiteit. Jezelf mogen zijn. Buiten de lijntjes kleuren. Ondernemerschap. Dus een 'must see' in het onderwijs, thuis en binnen het bedrijfsleven!

woensdag 17 april 2013

Expeditie Geluk

Toen ik in maart op Twitter en Facebook las dat een van mijn Baak collega's een 'doorgeefboek voor geluk' had, wilde ik meer weten. Want zo was er 20 maart ook een event op Landgoed de Horst op de Internationale dag van Geluk?

"Afgelopen woensdag 20 maart was de Internationale Dag van Geluk. Expeditie Geluk organiseerde samen met haar partner de Baak een inspirerend evenement in Driebergen. Onderdeel van de dag was de uitreiking van de eerste van 1000 Doorgeefboeken. Sindsdien zwerven deze boeken door het hele land."

Op de website van Expeditie Geluk en in het nieuwsbericht las ik meer over de 1000 'Boeken van Geluk' die 2 maanden lang door Nederland zouden gaan reizen. Lege boeken nog. Door een ieder die het boek in handen krijgt te vullen met een geluksmoment, beeld, gedicht, woord, daad, lied, foto, schilderij, persoon, tweet, boek, plaat, etc. Om te delen met anderen. De vraag om alle talenten in te zetten om dit boek te vullen met "gewoon gelukkige" beelden, verhalen, tips en ideeën.
"Eind mei komen alle boeken met persoonlijke bijdragen weer bij elkaar om conclusies te trekken. Waar wordt Nederland Gelukkig van? Waarin schuilt het Geluk? Wat kunnen we van elkaar leren over Geluk? Hoe kunnen we elkaar helpen Gelukkiger te zijn? Hoe geven we Geluk door? Hoe kunnen we kinderen leren 'Gewoon' gelukkig te zijn?" 

En zo las ik ook over het vervolg: de 2 maanden durende expeditie met sledes door Nederland. Over de gelukslessen op scholen voor kinderen. Over duurzaam geluk. Over .......

Wauw!! Ik ben fan! Ik wil bijdragen! Dus ...... via alle via social media heb ik laten weten dat 1 van de 1000 boeken asap naar mij in Engeland moest komen. Om de Nederlanders die in Engeland wonen te laten bijdragen aan Expeditie Geluk. En zo gezegd zo gedaan! Via de Baak heb ik het in handen gekregen. Fantastisch!


En dat boek #758 reist nu door Engeland en bereikt gelukkige Nederlandse handen. Handen die soms als 25 jaar in Engeland wonen, handen van Midwives die babies ter wereld brengen, in handen die zich hard maken voor duurzame energie, handen van de Nederlandse Ambassade, handen van ........


En omdat de Nederlanders hier iets minder dicht bij elkaar wonen dan in Nederland, heb ik bedacht dat het #758 boek een persoonlijke begeleider moest krijgen gedurende de reis op het eiland. Iemand die het boek koestert en zorgt dat het zo vol mogelijk komt te staan met bijdragen van Geluk. In Dorset was ik dat, in London kon ik dat niet zijn ...... Dus ..... 12 april heb ik met Marcel en de jongetjes het boek naar London gebracht, waar de officiële Londense start van #758 plaatsvond bij de Embassy of the Kingdom of the Netherlands. En sindsdien wordt het #758 boek in London vergezeld door Karin Peeters en Nicolette Wykeman! Naar wat ik hoor en zie op Twitter (#expeditiegeluk) en Facebook (@expeditiegeluk) heeft het boek een geweldige tijd in London! Het kwam in handen van de Royals en is vandaag aanwezig bij de begrafenis van Thatcher. Benieuwd naar het vervolg!

Half mei haal ik het boek weer op bij de Regenboogschool in London, een school waar Nederlandse kinderen les krijgen op zaterdag, waar de laatste bijdragen uit Engeland toegevoegd worden aan het boek. En daarna, rond Pinksteren, gaat het boek met de boot terug naar Nederland om zich te voegen bij de andere 999 ......... Met recht een hele expeditie! Vooral een Gelukkige Expeditie!



woensdag 13 maart 2013

Entrepreneurial Education

I just read this article from Fintan Donohue:

"There is a wide consensus that entrepreneurship is the key to Europe’s economic future, which the European Commission has added to with its important Entrepreneurship Act 2020, published yesterday. What is particularly encouraging is that the report recognises the key role education has to play in that entrepreneurial future." 

A few weeks ago I started to deliver Employability programs for Young Entreprise in schools in Poole and Bournemouth. Very challenging -in a positive way- to work with other participants than I used to work with at de Baak in the Netherlands. Teenagers instead of grown ups. I like it! I always said that "to unlearn", that is what we do and did at de Baak, is harder than "to learn'. Working with this young - I admit, using this word says more about my age than theirs :-)- group of people gives me the opportunity to really contribute to 'shape' someones working future. If you learn, by creating awareness, at a very young age about your set of skills, about how they can work for you, it can really give you an advantage in life, in work. And developing an entrepreneurial attitude will open doors too.

"Entrepreneurial education is not just about training people to be business founders, though that is vital, and we need them. It goes further than that, and is about equipping all young people to be better employees - more resourceful, creative and self-sufficient presences in the workplace. It is about helping young people unlock their innate capabilities, and providing a pipeline of exciting new talent to existing businesses, as well as inspiring the next generation of start-up founders." 

Hear, hear! I couldn't say it better.

Young Enterprise & Me

Now celebrating it’s 50th anniversary Young Enterprise (YE) is the UK’s leading business and enterprise education charity. Their mission is to build a connected world of young people, business volunteers, educators and communities to inspire each other to succeed through enterprise. YE’s vision is that all young people should have the opportunity to gain personal experience and understanding of how business works and the role it plays in providing employment and creating prosperity in their regions and communities.

More inspiration? Visit www.young-enterprise.org.uk

Young Enterprise Dorset "Enterprise Education" Event
Friday, 22 March 2013
3.30 - 7.30 pm

"This event is called Enterprise Education because it is all about just that! It is an educational but fun event about Enterprise - Young Enterprise, New Enterprises, Enterprising attitudes and Social Enterprise! The afternoon will bring together young people, new businesses, social enterprises, support organisations, volunteers and experienced businesses to share their lessons and successes. It will include table topics, presentations and sharing of ideas and best practice."

 ...... And I will 'lead' and facilitate one of the table topics: looking forward to that already! The topic I will bring to the table will be "how to create an entrepreneurial environment at your workplace". I will have to think about how to facilitate it, because we only have 30 minutes. When I worked at de Baak on this entrepreneurship topic, we did programs for a few days ....  still not having all the answers at the end :-) And that is a good thing I belief, as you can read on my Linkedin page

"My approach is open, energetic, honest, direct. In the process I generate more questions than that I give answers because I believe that asking questions, being curious creates awareness and is therefor a powerful way to develop as an individual or organisation."

And YES I know how frustrated it can be to not get an answer to a question. And YES, I get angry too if someone always returns my question with another question. And YES, I know that it sometimes feels that you can't go further without having an answer. And YES, we need answers to questions too -at least that is what we think- ..... But only every now and then. To make us feel confident, acknowledged, safe, quicker, ...  I totally understand that. But believe me: if you want to explore the topic entrepreneurship, especially in a corporate work environment, a 'question - answer attitude' won't evoke the entrepreneurial behavior in yourself and others. It won't give you the right mindset and toolkit to create an entrepreneurial environment at your workplace. Giving answers certainly won't make the other "be the best he/she can be" for I believe that every human being has all the 'answers' within themselves. And there is no 'universal' answer to any question. And I can only add value by asking  ..... questions. Not by giving my answers!

And now back to the 22 of March were I will be on my table with this entrepreneurial & workplace topic. Hopefully with a lot of participants joining me. Discussing this "how to create an entrepreneurial environment at your workplace" in only 30 minutes ..... I have a 1000 questions already! :-) 

donderdag 30 augustus 2012

Nightmare Competitor

Yesterday I had a cup of coffee with a lovely lady of a Management Centre in Poole. We talked about innovation and leadership programs. And about our children. About the gift of personal development while working or traveling abroad. It was raining outside. We didn't care! I told her about the strength of the Nightmare Competitor to use in an incompany innovation trainings. Cirque du Soleil is an example of a Nightmare Competitor and so is Easy Jet. And how powerful it could be to work with delegates from different company backgrounds and markets in an open innovation training. How often do you have the opportunity to have other eyes looking at your company, your work, your innovation or leadership issues? They will ask question nobody ever asked you before. Room to grow. You will have different perspectives for shore after a training like that! After a hour we went into the rain. I didn't care! I loved talking about my profession again. My work: I miss you!

woensdag 27 juni 2012

Harvest Learning and Development -website-

Ik ben begonnen met het project "mijn website maken". Wat een heftige denkproces is dit zeg. Daar waar ik als all rounder, lekker breed van stof, een 1000 dingen doekje weg kwam met generalist-zijn, heb ik mezelf nu te kaderen om tot een duidelijke propositie te komen. Zeker als ik een website in de lucht wil hebben dit jaar. Maar ook als ik er nu wel eens in wil slagen om in een paar zinnen te vertellen 'waarvoor je mij moet inhuren als bedrijf" .... in het Nederlands. En in het Engels.

Dus ik heb besloten mijn creatie proces vast te leggen in mijn blog. Als stok achter de deur, als geheugen, als proces manager en vooral: schrijven geeft me richting. En wie weet wat jij als "the Crowd" toe kan voegen (waarvoor alvast dank)!

Welkom bij Harvest Learning and Development
Dit is de naam die ik gegeven heb aan mijn ZP (Zelfstandig Professional) bedrijf. Een bedrijf wat mensen en organisaties wil faciliteren in "Be The Best You, You Can Be". Een naam geïnspireerd door het boek van Jaap Voigt en het Harvest Festival toen wij net in Engeland woonden in 2011. Harvest gaat, voor mij, over de steeds terugkerende beweging van zaaien, groeien en oogsten. Over het creëren van een optimale omgeving om deze beweging plaats te laten vinden. Het gaat over ingrediënten toevoegen of weglaten die de beweging doen versnellen, vertragen. Over interne en externe factoren die de beweging beïnvloeden. Over kwetsbaarheid en koesteren. Harvest gaat ook over rituelen, zoals het Harvest Festival. Over feest vieren en dankbaar zijn. Over  ......

De naam van mijn bedrijf klopt. Het is een innerlijk weten. Ook omdat deze Harvest metafoor 1 op 1 past op hoe ik ben, hoe ik werk, wat mijn aanpak is en hoe ik naar Learning and Development kijk. Het uitgangspunt voor mijn bedrijf "ik doe wat ik ben". Vanuit de gedachten dat als 'ik doe wat ik ben', klant @ stakeholders en ik @stakeholders het best renderen. Renderen in resultaat, energie, geld, maatschappij, geluk, .....

Mijn aanpak kenmerkt zich door bewustzijn en daardoor beweging te creëren. Door te bewegen ontstaat er iets anders. Beweging geeft ruimte. Ruimte voor andere perspectieven, ruimte om met andere brillen naar de werkelijkheid te kijken.

woensdag 29 februari 2012

Talent voor ondernemen

Zojuist weer een blog geschreven voor Talent voor ondernemen. Over de Theory U: ondernemen vanuit je essentie. Benieuwd? Hieronder is het te lezen!

- - - - - - -



Ondernemen vanuit je essentie
Het klinkt misschien in eerste instantie een beetje zweverig, maar dat valt best wel mee. Want of je nu wilt of niet: je hebt een essentie.  Noem het kern, bron. Noem het hoe jij het wilt noemen. Datgeen dat maakt dat jij JIJ bent. Als je naar binnen gaat in jezelf, dieper en dieper ….. tot je niet verder kunt … en dan nog iets verder: daar! Je bent er! Dat punt. Stevig en stil in jou. En tegelijkertijd sprankelend en creatief. Ondernemen vanuit die kern is fijn! Het maakt dat je doet wie je bent. Een gevoel dat alles wat je oppakt een verlengde is van jezelf. Het geeft flow, het geeft een gevoel van ‘op de goede weg zitten”. Je herkent het vast wel wat ik schrijf.
Maar. Wat nou als je dat gevoel niet -meer- hebt?
Via de Baak kwam ik in aanraking met de Theorie U.  Een van mijn oud collega’s weet er veel van, heeft veel verandertrajecten gedaan met klanten vanuit deze Theorie U.  -Je kan het ook in het Engels zeggen: dat geeft bij meer mensen een “aha” reactie valt mij op.- Maar wat is het? En hoe zet het je weer op het spoor van “ondernemen vanuit je essentie”? Voor mij is de meest simpele waarde van de U Theory leren luisteren. Met alle zintuigen luisteren naar dat wat in jou is. Dat wat zich wil openbaren. En ook luisteren naar dat wat om je heen is. Luisteren op 3 niveau’s: open mind, open heart en open will, waarbij de laatste twee de meest uitdagenden zijn.  Vooral als ‘heart’ en ‘will’ iets is waar je je niet dagelijks mee bezig houdt. Maar de U Theory is veel meer dan leren luisterenalleen! Lees er zelf maar eens over. Google op ‘Presencing’, ‘Otto Scharmer’, ‘Theory U’ geeft je veel inzichten.
Voor de liefhebbers. Theory U is een proces. Bij voorkeur een groepsproces. Je hebt een lege agenda. Je werkt met ‘dat wat er in het NU is’. In de simpelste vorm kent het model drie fasen, die verbeeld worden door de letter U. Het proces begint links bovenaan de U, met goed luisteren, waarnemen, ervaren. Op een steeds dieper niveau. Totdat je onder aan de U komt. Daar wordt het spannend -voor de minder gevorderden-. Vertrouwen en lef zijn belangrijke sleutels, want je bent in het oog van de orkaan. Voor wie volhoudt en het aandurft, doemen vrijwel altijd nieuwe inzichten en oplossingsrichtingen op. En daarna klim je langs de rechterkant van de U weer naar boven met nieuwe ideeën, inzichten.  Om het creatie proces gestalte te geven. Wat je in feite doet in het proces, is terugkeren naar je kern (onderaan de U) om vanuit die essentie weer opnieuw contact te maken met je omgeving en de vraagstukken die daar vaak leven. De laatste fase is om vanuit dit zijn (je bent de essentie) te gaan doen. Want in verbinding met essentie weten we wat ons te doen staat, hoe te handelen. En als je dan vanuit je essentie handelt, ervaar je het “op de goede weg zitten” gevoel. Noem het flow. Noem het ……….. Ik wens ons veel ondernemen vanuit onze essentie!

woensdag 22 februari 2012

Route 66

In mijn laatste maanden werkzaam voor de Baak heb ik meegewerkt aan het initiatief Route 66. Voor de 3e keer werd de route gelopen, ik mocht routeganger zijn van deze Route 66 III. Heb mooie gesprekken gevoerd. En opgeschreven. Van de Route 66 III is wederom een Citatenbundel gemaakt. Laat je verrassen en inspireren.

donderdag 17 november 2011

Ondernemen in Engeland

Blog geschreven voor Talent voor Ondernemen. Lees maar eens!

Ik verkondig altijd dat ik een ondernemer ben. Niet dat ik het echt was hoor, want ik werkte in loondienst, maar in mijn werk stond ik bekend als ‘ondernemend’. En daar was ik het grondig mee eens! Daarnaast werkte ik met groepen op dit onderwerp, dus alles klopte. En ik wist dat het er eens van zou komen: ZZP’er worden. Al jaren hing het ergens in de lucht. Alleen waar die lucht zou zijn, dat had ik nooit kunnen bedenken. En dat die lucht ook zwart, donker, gestippeld kan zijn, was ook niet in me opgekomen. Want wat wil het geval? Sinds augustus woon ik in Engeland. En ik ga hier mijn business opzetten ….. Oeps, dat is even iets anders dan in Nederland. Niet alleen dat veel hier ook echt Anders is en werkt, maar ook IK ben anders … Ik ontdek even niet zo veel ondernemerschap meer in mijzelf. Alsof ik niet meer weet hoe het werkt. Kan me soms niet eens verstaanbaar maken. Dat is een raar fenomeen. Schijnbaar heb je jezelf echt compleet opnieuw uit te vinden in een nieuwe context. Wel ondernemerschap optima forma eigenlijk …. vanuit niks beginnen. Als ik er zo naar kijk, dan begint de lucht al wat lichter te worden. Ondernemerschap kent een fasering: ik start in fase -4, een fase die weinig mensen meemaken misschien. Wauw … wat een kans! He, gelukkig, ik heb weer iets gevonden van de ondernemende Marianne!

woensdag 23 januari 2008

De ramen moeten open

Met Femke -zie vorige blog- heb ik ook gesproken over Intern Ondernemen. Zo'n actueel thema op dit moment. Ondernemerschap is wat ons als bedrijvig Nederland te doen staat: dat is voor mij wel duidelijk. Je leest er ook steeds meer over. En voor jou ook herkenbaar denk. Zéker na het lezen van het interview met Femke Leemeijer.

Vanochtend heb ik ook weer een werkontbijt "Intern Ondernemen" voor Adecco verzorgd. Zoals ook eerder in Amersfoort en Wolvega -zie eerdere blog-. Een ontbijt en workshop voor de klanten van Adecco in de regio Arnhem e.o. dit keer. Om 6.30 uur zat ik in de auto op weg naar Burgers' Zoo. Leuk! Naar de dierentuin! Een aanrader als locatie overigens.

In een inspirerende omgeving met uitzicht op giraffen, hebben we gesproken over Intern Ondernemen. Boeiend! Burgers' Zoo schrijft in de brochure "Een reis om de wereld in een dag". Ik ben begonnen met "een reis naar en door Intern Ondernemen in anderhalf uur... hoe ga ik dat in vredesnaam doen, want over Intern Ondernemen raak je nooit uitgepraat!" Echt waar: volgens mij zijn we er nog lang niet over uitgepraat. Wat is het eigenlijk, waar dient het toe, hoe geef je er handen en voeten aan in je organisatie. Ik heb, op basis van alle gesprekken en ontwikkelingen, al wel de beslissing genomen om de training Intern Ondernemen (open en incompany te volgen bij de Baak) te lanceren in 2008. Want samen praten over Intern Ondernemerschap en ervaringen delen levert tóch het meeste op!

maandag 14 januari 2008

Het jaar 2008

Het nieuwe jaar is al weer even begonnen. Het Jaar van de Rat volgens de Chinese Astrologie. Jaar van verandering en vernieuwing. Volgens velen hét jaar waarin een nieuwe cyclus start. En dat gaat mogelijk gepaard met veel energieverplaatsing. Een omslagpunt? Schijnbaar zijn veel Wijsheden het er over eens dat het een belangrijk jaar gaat worden. Spannend dus!

Mijn jaar is vol plannen, inspiratie en energie begonnen. En ik ben nu al benieuwd waar ik eind december zal staan. Ben ik dan trots, tevreden, blij, teleurgesteld, ....? Ziet het er dán uit hoe ik het als plaatje in mijn hoofd zie? En hoe is die reis gegaan? Heb ik genoten van de Weg of heb ik me blind gestaart op het Doel? Was er balans in 2008? Rust? De tijd zal het leren. Wat ik wél weet is dat het hebben van een plaatje nieuw voor mij is. Meestal stap ik redelijk blanco een nieuw jaar in. Nu niet.

De foto van 2008 laat meerdere dingen zien:
  • momenten van vriendschap, liefde én koffie met mn vrienden en familie
  • een gezond lichaam en geest
  • een succesvolle Stichting én BV -later meer-
  • een zelf geschreven liedje: ik zing (een duet met Marcel) en begeleid mezelf op mijn gitaar
  • een kinderboek op een prominente plek in de kast, geschreven samen met Mathieu
  • foto's van mijn eerste wintersport
  • verhalen van mijn reis naar Cuba
  • bezinning en rust tijdens een Retraite in België
  • samenwonen, een ander huis, woonplaats, land
  • delen met minder bedeelden, bewust en duurzaam leven
  • ......

Als wens ontving ik van Judith " May 2008 be the year of being the best you can be!". Mooi ! Ik geef deze wens graag aan je door.

donderdag 13 december 2007

Intern Ondernemen

Ik kom net teruggereden uit Wolvega. Vanmorgen om 06.00 uur zat ik al in de auto op weg naar Friesland. Voor Adecco, eigenlijk namens Adecco want de werkontbijten biedt Adecco regionaal aan aan haar klanten -beetje kromme zin-, verzorg ik een werkontbijt -ik moet ook 2x lezen voordat ik deze zin snap....-. Waarom ik? Meerdere redenen. Bijvoorbeeld omdat ondernemerschap een speerpunt is binnen baakblue. Maar ook omdat ik het erg leuk vind om te doen! En dat is ws wel de allerbelangrijkste reden :-)

Dus. Vanochtend. Samen ontbijten om 08.00 uur en daarna met elkaar aan de slag tot half elf rondom het thema Intern Ondernemen. Erg leuk om te doen! Lekker die energie! En de werkontbijt-formule van Adecco werkt ook goed: samen eten, een inspirerende inhoud, netwerken, samen verder praten. Ik neem de deelnemers mee in mijn vragen om zo samen te kijken naar het fenomeen Intern Ondernemen. Bijvoorbeeld. Waarom is Intern Ondernemen ineens een hype? Doen we toch al jaren. We hebben het als Nederlanders uitgevonden! In de tijd van de Gildes en de Ambachten was dát wat we deden: ondernemen. Waarom dan ineens zo'n vogelvlucht naar dit onderwerp? Heeft het te maken met -het ontbreken van- innovatieve slagkracht, het binden en boeien van medewerkers, de wereld die sneller verandert dan de organisatie? Of gaat het om een interessante werkgever zijn voor de Generatie Einstein talenten die nu nog rond huppelen? Natuurlijk kijken we ook naar jou als mens in relatie tot de organisatiedoelen. Want dát is waar we als Baak expert in zijn. Hoe ondernemend ben je zelf eigenlijk? Tja. Niet onbelangrijk. Hét belangrijkst als je het mij vraagt. Verandering begint bij jezelf: jíj bent The Change. En ook. Sta jij als leider, als manager de interne ondernemers in de weg? Why should anybody be led by you? En zo heb ik nog wel 1000 andere vragen, want ben natuurlijk niet voor niks een Duizend Dingen Doekje ....

Dus ík ben er nog lang niet over uitgepraat! Hoop jij ook niet! Deel je anders eens wat jou bezig houdt, waar je tegen aan loopt? Leren we van elkaar.