maandag 21 mei 2007

Het merk IK!

Ik dacht: ik ga eens aan de slag met het merk "Marianne". Personal Branding is hot en ik wil mijn merk "Marianne" ook goed laden! Ik heb onlangs een workshop gegeven over Personal Branding, dus het kan geen kwaad zelf ook iets te doen aan dit fenomeen. Vandaag is dus "Ik Werk aan Mijn Merk-dag". Ik wil een duidelijke signatuur: herkenbaarheid! Een merkenwaaier biedt uitkomst. Oke, eerst een paar vragen beantwoorden? Nou ja, dat kan.


  • Merkcompetenties en waarden: wat doet het merk?
  • Merkkern: wat is de essentie van het merk, de authenticiteit?
  • Merkpersoonlijkheid: welke emotionele relatie wil het merk met haar stakeholders?
  • Merkbeeld: wat zijn de waarneembare elementen waaraan het merk te herkennen is? (logo, kleur)
  • Merkbelofte: Wat belooft het merk, waarin ligt de bewijskracht, aan wie wordt de belofte gedaan?
  • Merkkern: wat is de essentie van het merk?
  • Merkverhaal: al deze merkelementen omgezet in een verhaal, wát is het verhaal dan?

Zo! Dát is lastiger dan ik dacht. Vandaag even snel het merk "Marianne" laden dacht ik.
Niet dus. Er zullen veel meer "Ik Werk aan Mijn Merk-dagen" moeten komen. Want dit vraagt om verdieping en zelfonderzoek, misschien wel om 360 graden feedback. En een Baak training "IK en de Ander", kan ook geen kwaad. En ongetwijfeld heb ik de hulp van mijn stakeholders nodig. En ...... Maar goed, na alle energie die ik er in ga steken, staat er straks wel een uitermate krachtig "Marianne" merk!

Hoe gaan organisaties om met het merk "IK"? Mensen die hun merk willen laden, dan wel aan het laden zijn? En hoe verhoudt dat merk "IK" zich dan tot het corporate organisatie merk?
Wie denkt hier binnen of buiten de organisatie over na? Voor je het weet heb je een "huis van merken" waarbij het dak eraf gaat! Of misschien is het huis te klein? Of wordt er een ander huis naast gebouwd? Doen we aan woningruil? Krijgen we nieuwe bewoners?

Het merk "IK" denkt hier graag over mee!

1 opmerking:

Unknown zei

Dag Marianne,
Leuk dat jij ook met personal branding bezig bent. Ik heb met twee collega's een spel ontwikkeld op dat terrein, dus wil daar graag een keer met je over doorpraten. Je kunt ook meedoen aan een tryout als je dat wilt. Ik vind in het onderwerp vooral de verbinding van persoon (identiteit en imago) en professie (presenteren en netwerken) interessant.
Hartelijke groet,
Ki