Posts tonen met het label Gelukkig Werken. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Gelukkig Werken. Alle posts tonen

dinsdag 4 september 2018

Druk en Geluk

Op de menselijke motor heb ik een blog gepubliceerd die gaat over druk en geluk. Als je werkdruk of stress ervaart, dan zeker een aanrader om te lezen! En dan zal deze blog "Omvallen" over werkdruk en burn out je ook vast nieuwe inzichten geven. Wil je eens doorpraten over jouw specifieke situatie en verkennen of en wat ik voor jou of je organisatie kan betekenen? Ik ben bereikbaar op marianne@mariannevanmunster.nl of 06 83 58 84 50.

donderdag 26 oktober 2017

Het verschil dat het verschil maakt: leiderschap, verandering en geluk

Met een lijf vol inspiratie zit ik achter mijn laptop. Vandaag was ik bij de 1e dag van de training van Robert Dilts over 'Conscious Leadership and Resilience'. Ik heb in 1 dag zo veel inspiratie opgedaan dat ik wel 10 tallen blogs kan schrijven. En dat ga ik ook doen! Om de wijsheid waaraan ik me vandaag mocht laven met jou te delen. In de hoop dat het je inspireert en aanzet tot actie. Een actie in lijn met jouw doelen en verlangens. Of jullie doelen als je dit leest vanuit een organisatie bril. Realiseer je wel dat het geen 1 op 1 verslag is van de training. Ik zou niet durven! Ik heb de input 'verwerkt' (weggelaten, aangevuld, verbreed, versmalt) waardoor er nieuwe output ontstaat: mijn weergave van de werkelijkheid. Enjoy bij het nemen van een kijkje door mijn bril.

Logische niveaus
Robert Dilts is bekend in de wereld van opleiden en ontwikkelen. Ik ken hem vanuit NLP en dan specifiek van de Logische Niveaus. Dagelijks 'werk' ik daar wel mee. Met klanten, met mijn kinderen, mijn partner en zeker ook met mijzelf. Heel waardevol. Heel praktisch. Heel toepasbaar. Heel resultaatgericht. Bijvoorbeeld bij het bepalen van doelen als het gaat om 'veranderen'. Op welk niveau stel je je doel? En als je je doel gesteld hebt, is er dan ook alignment ofwel, passen alle niveaus vervolgens logisch op/in elkaar? Bekend is ook dat de overtuigingen die je hebt maken of doelen -bijvoorbeeld een gedragsverandering of het aanleren van vaardigheden- wel of niet gehaald worden. Best handig om te weten als je staat voor de keuze welke investering (tijd, geld) je gaat doen. En investeer je als werkgever in de 3 onderste niveaus of in de 3 niveaus daarboven, wetende dat het verschil dat het verschil maakt zal gaan over: overtuigingen, identiteit en missie.


Leadership, change, happiness
En vanaf vandaag is Robert Dilts ook in mijn vizier als het gaat over leiderschap. Of als het gaat over verandering (change). Of als het gaat over geluk (happiness). Drie themas' die dicht bij mij en mijn werk als professional staan. Robert nodigt ons uit om op zoek te gaan naar 'het verschil dat het verschil maakt'. In dit denken herken ik ook the Tipping point. De wipwap die in het midden hangt en de vlinder die aan 1 kant gaat zitten waardoor de wip naar die kant zakt. Wie of wat is de vlinder die de wipwap naar jouw kant laat gaan? Wat is het verschil dat het verschil maakt? Soms zoeken we naar grote stappen, naar grote veranderingen, grote interventies. Groots. En dan vergeten we dat veranderen met kleine stapjes mag gaan. Elke dag een beetje beter. Kaizen. Het verschil dat het verschil maakt is mogelijk klein en fijn. Delicaat. Schijnbaar verborgen totdat je het licht er op laat schijnen en ziet dat het bepalend is. Impact zal hebben. Een kantelpunt. Het hefboom effect. Het vliegwiel.

Praktijk
Vanuit het jezelf aanleren om te denken in 'wat is het verschil dat het verschil maakt' kan je alle vraagstukken aangaan. Tenminste, dat is mijn aanname. In de onderzoeken die Robert Dilts gedaan heeft en waarover hij vele boeken geschreven heeft, gaat hij bijvoorbeeld op zoek naar 'de succes factor'. Wat maakt dat sommige bedrijven succesvoller zijn dan anderen? En wat is dan het verschil dat het verschil maakt? De zoektocht naar die vraag in een organisatie levert op zichzelf al verandering en een nieuwe mindset op weet ik uit ervaring. Dus los van het antwoord op die vraag, creëer je in het proces van vragen stellen (ik noem het wel eens Rake Vragen) een andere mindset waar je als mens en als organisatie de vruchten van zal plukken. Het creëert bijvoorbeeld een groter bewustzijn, saamhorigheid, meer openheid, aandacht voor detail, focus op excellentie. En zo kan ik nog veel meer resultaten benoemen die het stellen van de vraag jou als mens en jou als leidinggevende en jullie als organisatie kan opleveren. En als je dan ook nog een antwoord vindt op de vraag zelf ........ dan heb je de kip met gouden eieren gevonden. Die je vervolgens niet moet slachten, want iedereen weet hoe dat verhaal afloopt :-).  Ga je mee op zoek naar jouw, jullie eieren? Of is het stellen van de vraag voor nu voldoende? Ik ben benieuwd!

Met een hartelijke groet,
Marianne
www.mariannevanmunster.nl

vrijdag 1 april 2016

Gelukkig Werken

Ik mag me Gelukkig Werken (team) Coach noemen! Sta officieel op de Startpagina voor Geluk bij Onno Hamburger, waar ik mn opleiding afgerond heb. We hebben gekeken naar persoonlijkheid in relatie tot geluk: of en hoe beïnvloed dat jouw gevoel van gelukkig zijn? En vanuit de piramide plezier, voldoening en zingeving, als ingrediënten voor Gelukkig Werken, verder de verkenning rondom het thema vorm gegeven.

En dan ben ik gister bij de Baak. We verzamelen ons rondom Zelfsturing. Bij een klant waar ik coaching deed in de organisatie, kwam het naar boven gedreven. Mijn (oud) collega's van de Baak organiseerden een seminar "Zelfsturing in de Polder", ik was er bij. Velen met mij. Het gesprek ging over zelf & sturing, zelf &  organisatie. Ik haal de woorden bewust uit elkaar want de verbinding kan pas ontstaan als je start met Zelf. Samen verkennen en delen wat wel en niet werkt, waarom je zelfsturing zou overwegen, wat het je oplevert, hoe je het in kan richten, waarom ....., welke ......, hoe ....., wanneer ........

Gelukkig ben ik dat beiden op mn pad gekomen zijn. Dan wel gelukkig dat ik beiden op mn pad gezet heb. -Er verschilt 1 woord in de zin en ineens heeft de hele zin een andere betekenis :-)-. Want al een tijdje, maar heel duidelijk gister bij de Baak, kwamen lijntjes samen. De verbindingen en de bruggen die ik maak voor klanten, vormen zich ook in mij. Gelukkig Werken, Zelfsturing, Visie, Leiderschap, Ondernemerschap, Vitaliteit, Talent. Thema's die ik aanvlieg in en voor organisaties vanuit mijn zelfstandig ondernemerschap, veelal in verbinding met de Baak, Onno Hamburger, MARK Academy en anderen. Alles komt samen. Aan mij de schone taak om het begin en het einde van de kluwe wol te bepalen :-) Maar daarvoor ben je vakman nietwaar!

En dan vandaag op weg naar de ORSC opleiding van Schouten en Nelissen. Een (oud) werkgever :-). Over werken met systemen, teams, coaching, relaties. Ook dit zal passen in de puzzel van thema's die ik tegen kom binnen organisaties. Die niet meer los van elkaar op te pakken zijn omdat ze besmettelijk zijn. Begin je aan het een, dan beïnvloed je het ander. Waar begin je? En vooral: waarom?

Overigens zal die "Why" hoofdvraag nooit gaan over het thema. Dit is gelijk een valkuil waar je niet meer in hoeft te lopen. Want veelal is het slechts een middel om een doel te bereiken. Het middel (zelfsturing, ondernemerschap) zal in dienst staan van de bedoeling van de mens, het team, de organisatie: 'waartoe ben je op aarde?".  En dan kom ik weer terug bij het begin van mn blog. Omdat 'Geluk' een antwoord zal zijn wat veel mensen zullen noemen.  Hopelijk ook steeds vaker binnen de muren van de organisatie!