Posts tonen met het label Young Enterprise. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Young Enterprise. Alle posts tonen

dinsdag 19 maart 2013

Andere werkelijkheid

Ik vind het jammer dat ik er niet bij kan zijn als Claire Boonstra op het podium staat om verder te praten over "hoe de nieuwe generatie voor te bereiden op het leren in een snel veranderende en uitdagende wereld". Wat mij aansprak in een eerdere presentatie van haar bij TEDx was de oprechtheid waarbij ze aan het einde vertelde over haar roeping. Een roeping waar ik me 100% in herken en graag mijn bijdrage aan wil leveren. Jarenlang heb ik gewerkt met volwassenen in hun persoonlijke en organisatie ontwikkeling vraagstukken. Dat wat mij altijd raakte was de echtheid van mensen, de glimp van passie, het moment dat iemand zijn/haar kern aan leek te raken. Het moment dat het ging over waarde toevoegen. Dat 'carrière maken' in het teken kwam te staan van anderen ondersteunen in "be the best YOU, you can be". Dat 'organisaties' wegvielen en het ging om 'mensen'. Ontroerend was het moment dat iemand raakte aan het kind in zichzelf.

Op dit moment werk ik in Engeland met kinderen en jong volwassenen in een leeromgeving die we 'school' noemen. Best even wennen na de grootsheid van organisaties :-). Claire heeft het in haar TEDx presentatie over de CITO toets in Nederland. Over een voorbeeld uit die CITO toets dat het taalbesef van een kind beoordeelt aan de hand van het 'warm' of 'koud' kiezen bij een plaatje van Iglo. Wat een schokkend besef dat er een goed en een fout antwoord mogelijk is ...  In wiens werkelijkheid is het 'goed' dan wel 'fout'? Beide antwoorden kloppen, het is maar vanuit welke bril je kijkt! Wat leert een kind op het moment dat het antwoord anders is dan volwassenen bedacht hebben? Wat schieten wij er als maatschappij mee op als iedereen hetzelfde gaat denken omdat het schoolsysteem zo ingericht is? Wie lost met andere inzichten de problemen van morgen dan op? Wil ik me ergens over opwinden: DAN IS HET HIER WEL OVER!  Ik heb ook 2 jongetjes wiens 'anders denken & doen' ik koester en stimuleer: hoe gaat dat straks als ze naar school gaan en in HET patroon moeten gaan lopen? Is de 'Peer Group Pressure" op die leeftijd sterker dan de eigen-heid van een kind? Ik houd mijn hart vast!

De vernieuwing die we vragen en zoeken voor de Wereld van Morgen, de uitdagingen waar we voor staan geven we door aan de volgende generatie. Kinderen die nu nog op school zitten. En wat geven we ze mee als bagage? Om toegerust te zijn voor deze immense uitdagingen die we nu nog niet eens kunnen overzien? Hoe kunnen wij de nieuwe generatie voorbereiden op hun toekomst?

Ik wil mijn steentje bijdragen. In het groot en in het klein (ehh .....vanuit welke werkelijkheid?) en moet gelijk denken aan het schitterende lied "ik heb een steen verlegd'. .....

Daarom was ik afgelopen week bij de presentatie van Young Enterprise in Poole waar jonge scholieren (12-16) hun 'enterprise' aan de jury presenteerden. De winnaar van onze County (Dorset) dingt in juli in London -samen met de andere County winnaars- mee naar de UK titel. En die mogen vervolgens Engeland vertegenwoordigen in het internationale veld van scholieren die een eigen onderneming gestart zijn. Voorafgaand aan de presentatie kwam elke groep bij mij langs voor een generale repetitie en feedback. Sommige zelfverzekerd, snelle praters, andere timide, stotterend, zoekend naar woorden. En zo ben ik morgen op een school om met 14-16 jarigen te praten over 'Employability'. En vrijdag in gesprek met zo'n 80 aanwezigen over 'hoe meer ondernemerschap te creëren in je organisatie'. Een mooie gelegenheid om naast het systeem dat 'organisatie' heet ook het 'school' systeem te benoemen als veroorzakers voor het gebrek aan ondernemerschap :-)

Ow, Claire: het lijkt me fijn je eens op een ander moment te gaan ontmoeten dan 16 april! Ik wens je veel toehoorders maar vooral believers wiens roeping de jouwe is!

woensdag 13 maart 2013

Entrepreneurial Education

I just read this article from Fintan Donohue:

"There is a wide consensus that entrepreneurship is the key to Europe’s economic future, which the European Commission has added to with its important Entrepreneurship Act 2020, published yesterday. What is particularly encouraging is that the report recognises the key role education has to play in that entrepreneurial future." 

A few weeks ago I started to deliver Employability programs for Young Entreprise in schools in Poole and Bournemouth. Very challenging -in a positive way- to work with other participants than I used to work with at de Baak in the Netherlands. Teenagers instead of grown ups. I like it! I always said that "to unlearn", that is what we do and did at de Baak, is harder than "to learn'. Working with this young - I admit, using this word says more about my age than theirs :-)- group of people gives me the opportunity to really contribute to 'shape' someones working future. If you learn, by creating awareness, at a very young age about your set of skills, about how they can work for you, it can really give you an advantage in life, in work. And developing an entrepreneurial attitude will open doors too.

"Entrepreneurial education is not just about training people to be business founders, though that is vital, and we need them. It goes further than that, and is about equipping all young people to be better employees - more resourceful, creative and self-sufficient presences in the workplace. It is about helping young people unlock their innate capabilities, and providing a pipeline of exciting new talent to existing businesses, as well as inspiring the next generation of start-up founders." 

Hear, hear! I couldn't say it better.

Young Enterprise & Me

Now celebrating it’s 50th anniversary Young Enterprise (YE) is the UK’s leading business and enterprise education charity. Their mission is to build a connected world of young people, business volunteers, educators and communities to inspire each other to succeed through enterprise. YE’s vision is that all young people should have the opportunity to gain personal experience and understanding of how business works and the role it plays in providing employment and creating prosperity in their regions and communities.

More inspiration? Visit www.young-enterprise.org.uk

Young Enterprise Dorset "Enterprise Education" Event
Friday, 22 March 2013
3.30 - 7.30 pm

"This event is called Enterprise Education because it is all about just that! It is an educational but fun event about Enterprise - Young Enterprise, New Enterprises, Enterprising attitudes and Social Enterprise! The afternoon will bring together young people, new businesses, social enterprises, support organisations, volunteers and experienced businesses to share their lessons and successes. It will include table topics, presentations and sharing of ideas and best practice."

 ...... And I will 'lead' and facilitate one of the table topics: looking forward to that already! The topic I will bring to the table will be "how to create an entrepreneurial environment at your workplace". I will have to think about how to facilitate it, because we only have 30 minutes. When I worked at de Baak on this entrepreneurship topic, we did programs for a few days ....  still not having all the answers at the end :-) And that is a good thing I belief, as you can read on my Linkedin page

"My approach is open, energetic, honest, direct. In the process I generate more questions than that I give answers because I believe that asking questions, being curious creates awareness and is therefor a powerful way to develop as an individual or organisation."

And YES I know how frustrated it can be to not get an answer to a question. And YES, I get angry too if someone always returns my question with another question. And YES, I know that it sometimes feels that you can't go further without having an answer. And YES, we need answers to questions too -at least that is what we think- ..... But only every now and then. To make us feel confident, acknowledged, safe, quicker, ...  I totally understand that. But believe me: if you want to explore the topic entrepreneurship, especially in a corporate work environment, a 'question - answer attitude' won't evoke the entrepreneurial behavior in yourself and others. It won't give you the right mindset and toolkit to create an entrepreneurial environment at your workplace. Giving answers certainly won't make the other "be the best he/she can be" for I believe that every human being has all the 'answers' within themselves. And there is no 'universal' answer to any question. And I can only add value by asking  ..... questions. Not by giving my answers!

And now back to the 22 of March were I will be on my table with this entrepreneurial & workplace topic. Hopefully with a lot of participants joining me. Discussing this "how to create an entrepreneurial environment at your workplace" in only 30 minutes ..... I have a 1000 questions already! :-) 

donderdag 31 januari 2013

Voetbal of basketball?

Vandaag kan ik wel 1000 blogs schrijven. Mijn hoofd en hart lopen over. Van het boek dat geschreven is wat ik ook geschreven had willen hebben: een verzameling van ideeën, ook de mijne, vergaard en gebundeld. Van de boeken die ik zelf kan gaan schrijven. Maar niet doe. Van onrechtvaardigheid en onrecht. Van irritatie en frustratie over talenten, energie, inspiratie die niet aangewend worden. Van oudere mensen die tegen studenten zeggen: "be aware of the change" ..... waarbij het zinvoller was geweest te zeggen "you ARE the change". Aangevuld met "en hoe kan ik jou helpen je rugzak te vullen en/of te verzwaren met alles wat je nodig hebt om toegerust te zijn voor jouw werkende morgen?"

Maar ik loop het meest over van het gesprek met de Dean van een universiteit die aangeeft dat zijn glas half leeg is. Ik schrik. Hij is de senior management laag die de wereld van morgen vorm moet geven? Ik schrik als we praten over wat allemaal niet kan. Budgetten die bepalen welke koers gelopen wordt.
Engagement is het sleutelwoord in de nieuwe strategie ... engagement met wie? "Met business". Oké, daar kan ik prima een rol in spelen. Ik vertel waar en hoe ik waarde kan toevoegen.

"Budgetten zijn er niet". Geen probleem, want als partner van een expat heb ik ingecalculeerd dat mijn financiële carrière een pas op de plaats zal maken. Wat niets zegt over mijn professionele ontwikkeling en de waarde creatie voor anderen hier in het buitenland. Het 1 staat los van het ander! En dat schijnt best lastig te zijn om te bevatten zo ervaar ik. Ik zou het wel weten als ik aan de andere kant van de tafel zat en iemand deed 'mij' in de aanbieding!

Mijn hart en mond roepen van nieuwe verbindingen -ja, ook met het bedrijfsleven!- anders dan de traditionele werkgever-werknemer verbinding. Ik pas niet op een Engelse loonlijst. Ben niet zo van hiërarchie en harken als organisatie structuur. De kans is groot dat ik daar zelf een hark van word. En ..... ik ben Rijnlands in hart en nieren, zeker na mijn loopbaan bij de Baak :-) Maar belangrijker nog dan dat: ik geloof oprecht dat ik als dedicated outsider meer waarde toevoeg dan als insider.

De aarde is niet vruchtbaar. "Long lasting relationships and business engagement", dat is waar de universiteit voor gaat. En lessen uit het verleden -waarbij externe business advisors met een zak geld weg gingen zonder 'waarde' achter te laten voor de universiteit- maken dat ze de nieuwe koers alleen aan willen gaan met mensen die contractueel verbonden zijn aan de universiteit. "Posities zijn er overigens niet op dit moment" ..... Tja. En wat zeg je dan?

De Engelse taal begint me te beperken. Ik schiet op de lat, maar het lukt me niet om in het doel te schieten. Begrijpen we elkaar? Misschien niet eens zozeer qua taal als wel qua inhoud. Wil ik basketbal spelen? Omdat ik denk dat dat is wat het bedrijfsleven en de universiteit nu nodig hebben? En blijft mijn gesprekspartner voetballen omdat ze daar al jaren erg goed in zijn? Ik gooi het over een ander boeg. "Volley-Voet-Bal zou ook kunnen", zeg ik, "samen compleet nieuwe sporten en speelvelden verkennen!?" De wereld van morgen is immers anders dan de wereld van gister, dus waarom ons laten beperken door dat wat al is?  Het blijft voetballen. Ik onderneem een laatste poging. "Dammen in het zwembad"?

Hoe krijg ik mijn visie op dit speelveld??!!

Ik ga het zien of en waar de ontmoeting toe leidt. Heb niet meer kunnen doen dan ik gedaan heb. Bij het weer naar buiten lopen kom ik M. tegen. Hij staat als business development manager op de loonlijst bij de universiteit, en is een jaar geleden aangetrokken om de contacten met het bedrijfsleven verder uit te bouwen. "Succes met voetballen", zeg ik. Hij kijkt me aan, "voetballen?" zegt hij, "ik ben aan t zwemmen!" "Vergeet dan je damstenen niet!", roep ik hem nog na. De liftdeuren gaan dicht. Ik hoop oprecht dat hij mij gehoord heeft.