Johan Cruijff was vanochtend op BNR. Ik heb eigenlijk niets met voetbal. Behalve als het Nederlands elftal speelt. Maar Johan ken ik natuurlijk wel. Wie niet. Maar eigenlijk meer van zijn uitspraken dan van zijn voetbal carrière. Maar goed, hij werd bevraagd bij de "voetballer van het jaar verkiezing". Over de kwaliteit van het Nederlandse voetbal. Tja. Niet zo verrassend wat hij zei. "De kwaliteit laat te wensen over". Volgens Johan is er te weinig know how om op een hoger niveau te komen. Zijn advies: terug naar de straat! Streetwise. Dáár ligt een sleutel tot verbetering én een hoger niveau. Vallen, struikelen, opstaan, proberen, bijsturen, voelen.
Ik snap hem wel. Want in bedrijvig Nederland is het niet anders. Die zijn ook niet te vinden op straat. Streetwise zijn ze al helemaal niet.
Hoe kan het toch dat we allemaal consument zijn, in essentie dus streetwise, maar dát vergeten op het moment dat we deel uitmaken van een organisatie? Dan hebben we het ineens over klanten. Mensen die op een andere planeet wonen, ver weg. Moeilijke vragen stellen, onze interne processen verstoren én altijd gelijk moeten hebben.
Dus. Zien we elkaar straks op straat? Lopen we samen op. Verwonderd over alle wijsheid die er zómaar ligt. Kennis en kunde in overvloed. En misschien komen we Johan ook wel tegen: samen met de voetballers gestart om streetwise het Nederlandse voetbal op een hoger niveau te tillen. 1-0!
Ik schrijf over mezelf, datgeen wat mij opvalt, waar ik me over verwonder. Over ongewoon gewone dingen. Ik schrijf om te leren en om te laten leren. Mijn blogs gaan ook over kansen zien en benutten. Een scherpe en kritische blik op het leven, op vraagstukken die gaan over persoonlijke en organisatie ontwikkeling, communicatie, leiderschap. Een verwonderend oog op 'de dingen des levens'. En nog veel meer.
Posts tonen met het label voetbal. Alle posts tonen
Posts tonen met het label voetbal. Alle posts tonen
dinsdag 4 september 2007
Abonneren op:
Posts (Atom)