Posts tonen met het label baakblue. Alle posts tonen
Posts tonen met het label baakblue. Alle posts tonen

woensdag 23 januari 2008

De ramen moeten open

Met Femke -zie vorige blog- heb ik ook gesproken over Intern Ondernemen. Zo'n actueel thema op dit moment. Ondernemerschap is wat ons als bedrijvig Nederland te doen staat: dat is voor mij wel duidelijk. Je leest er ook steeds meer over. En voor jou ook herkenbaar denk. Zéker na het lezen van het interview met Femke Leemeijer.

Vanochtend heb ik ook weer een werkontbijt "Intern Ondernemen" voor Adecco verzorgd. Zoals ook eerder in Amersfoort en Wolvega -zie eerdere blog-. Een ontbijt en workshop voor de klanten van Adecco in de regio Arnhem e.o. dit keer. Om 6.30 uur zat ik in de auto op weg naar Burgers' Zoo. Leuk! Naar de dierentuin! Een aanrader als locatie overigens.

In een inspirerende omgeving met uitzicht op giraffen, hebben we gesproken over Intern Ondernemen. Boeiend! Burgers' Zoo schrijft in de brochure "Een reis om de wereld in een dag". Ik ben begonnen met "een reis naar en door Intern Ondernemen in anderhalf uur... hoe ga ik dat in vredesnaam doen, want over Intern Ondernemen raak je nooit uitgepraat!" Echt waar: volgens mij zijn we er nog lang niet over uitgepraat. Wat is het eigenlijk, waar dient het toe, hoe geef je er handen en voeten aan in je organisatie. Ik heb, op basis van alle gesprekken en ontwikkelingen, al wel de beslissing genomen om de training Intern Ondernemen (open en incompany te volgen bij de Baak) te lanceren in 2008. Want samen praten over Intern Ondernemerschap en ervaringen delen levert tóch het meeste op!

donderdag 13 december 2007

Intern Ondernemen

Ik kom net teruggereden uit Wolvega. Vanmorgen om 06.00 uur zat ik al in de auto op weg naar Friesland. Voor Adecco, eigenlijk namens Adecco want de werkontbijten biedt Adecco regionaal aan aan haar klanten -beetje kromme zin-, verzorg ik een werkontbijt -ik moet ook 2x lezen voordat ik deze zin snap....-. Waarom ik? Meerdere redenen. Bijvoorbeeld omdat ondernemerschap een speerpunt is binnen baakblue. Maar ook omdat ik het erg leuk vind om te doen! En dat is ws wel de allerbelangrijkste reden :-)

Dus. Vanochtend. Samen ontbijten om 08.00 uur en daarna met elkaar aan de slag tot half elf rondom het thema Intern Ondernemen. Erg leuk om te doen! Lekker die energie! En de werkontbijt-formule van Adecco werkt ook goed: samen eten, een inspirerende inhoud, netwerken, samen verder praten. Ik neem de deelnemers mee in mijn vragen om zo samen te kijken naar het fenomeen Intern Ondernemen. Bijvoorbeeld. Waarom is Intern Ondernemen ineens een hype? Doen we toch al jaren. We hebben het als Nederlanders uitgevonden! In de tijd van de Gildes en de Ambachten was dát wat we deden: ondernemen. Waarom dan ineens zo'n vogelvlucht naar dit onderwerp? Heeft het te maken met -het ontbreken van- innovatieve slagkracht, het binden en boeien van medewerkers, de wereld die sneller verandert dan de organisatie? Of gaat het om een interessante werkgever zijn voor de Generatie Einstein talenten die nu nog rond huppelen? Natuurlijk kijken we ook naar jou als mens in relatie tot de organisatiedoelen. Want dát is waar we als Baak expert in zijn. Hoe ondernemend ben je zelf eigenlijk? Tja. Niet onbelangrijk. Hét belangrijkst als je het mij vraagt. Verandering begint bij jezelf: jíj bent The Change. En ook. Sta jij als leider, als manager de interne ondernemers in de weg? Why should anybody be led by you? En zo heb ik nog wel 1000 andere vragen, want ben natuurlijk niet voor niks een Duizend Dingen Doekje ....

Dus ík ben er nog lang niet over uitgepraat! Hoop jij ook niet! Deel je anders eens wat jou bezig houdt, waar je tegen aan loopt? Leren we van elkaar.

woensdag 28 november 2007

baakblue is in de lucht!

Even tussen de 30-ers door. Want we hebben hier hard aan gewerkt met zn allen. De nieuwe business unit van de Baak is in de lucht gegaan, baakblue. Kijk maar eens! Mijn deel vind je bij Strategie & Implementatie.