Posts tonen met het label Adecco. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Adecco. Alle posts tonen

woensdag 13 maart 2013

Young Enterprise & Me

Now celebrating it’s 50th anniversary Young Enterprise (YE) is the UK’s leading business and enterprise education charity. Their mission is to build a connected world of young people, business volunteers, educators and communities to inspire each other to succeed through enterprise. YE’s vision is that all young people should have the opportunity to gain personal experience and understanding of how business works and the role it plays in providing employment and creating prosperity in their regions and communities.

More inspiration? Visit www.young-enterprise.org.uk

Young Enterprise Dorset "Enterprise Education" Event
Friday, 22 March 2013
3.30 - 7.30 pm

"This event is called Enterprise Education because it is all about just that! It is an educational but fun event about Enterprise - Young Enterprise, New Enterprises, Enterprising attitudes and Social Enterprise! The afternoon will bring together young people, new businesses, social enterprises, support organisations, volunteers and experienced businesses to share their lessons and successes. It will include table topics, presentations and sharing of ideas and best practice."

 ...... And I will 'lead' and facilitate one of the table topics: looking forward to that already! The topic I will bring to the table will be "how to create an entrepreneurial environment at your workplace". I will have to think about how to facilitate it, because we only have 30 minutes. When I worked at de Baak on this entrepreneurship topic, we did programs for a few days ....  still not having all the answers at the end :-) And that is a good thing I belief, as you can read on my Linkedin page

"My approach is open, energetic, honest, direct. In the process I generate more questions than that I give answers because I believe that asking questions, being curious creates awareness and is therefor a powerful way to develop as an individual or organisation."

And YES I know how frustrated it can be to not get an answer to a question. And YES, I get angry too if someone always returns my question with another question. And YES, I know that it sometimes feels that you can't go further without having an answer. And YES, we need answers to questions too -at least that is what we think- ..... But only every now and then. To make us feel confident, acknowledged, safe, quicker, ...  I totally understand that. But believe me: if you want to explore the topic entrepreneurship, especially in a corporate work environment, a 'question - answer attitude' won't evoke the entrepreneurial behavior in yourself and others. It won't give you the right mindset and toolkit to create an entrepreneurial environment at your workplace. Giving answers certainly won't make the other "be the best he/she can be" for I believe that every human being has all the 'answers' within themselves. And there is no 'universal' answer to any question. And I can only add value by asking  ..... questions. Not by giving my answers!

And now back to the 22 of March were I will be on my table with this entrepreneurial & workplace topic. Hopefully with a lot of participants joining me. Discussing this "how to create an entrepreneurial environment at your workplace" in only 30 minutes ..... I have a 1000 questions already! :-) 

donderdag 25 oktober 2012

Wikken en wegen

Mijn Baan! Er is een prachtige vacature bij Adecco. Management Development Manager op de afdeling Learning & Development: op mijn lijf geschreven. Alleen nu wil het geval dat mijn lijf op dit moment in Engeland woont en daar de aankomende 2 jaar zal verblijven ......

Hoe kan het lopen in het leven? Want Adecco en ik gaan al even terug in de tijd toen ik Adecco en de Baak met elkaar in contact bracht. In deze blog lees je hoe dat ging. Goed lopende landelijke werkontbijten met relaties van Adecco over het thema "Intern Ondernemen" waren het resultaat. En daarna is er nog veel meer ontstaan op het gebied van andere thema's voor de werkontbijten en leiderschap ontwikkeling. Ik dacht toen wel eens dat ik na de Baak graag eens aan de andere kant van de tafel zou willen zitten. Binnen een organisatie verantwoordelijk zijn voor L&D in plaats van als externe partij adviseren, ontwikkelen en trainen/coachen. Op projectbasis of als vaste baan. Adecco stond hoog in mijn Top 3 verlanglijstje. Adecco staat nog steeds hoog in mijn Top 3.

Maar ..... Engeland was wat na de Baak kwam, wie had dat toen kunnen denken. En nu komt deze vacature langs .... bij een organisatie uit mijn Top 3 lijstje. Mijn handen jeuken om te solliciteren. In mijn hoofd heb ik dat ook al gedaan en werk ik er al. En ik heb mijn weekindeling ook al rond: maandag mama dag, dinsdag werk ik thuis (kan prima met het Nieuwe Werken). Woensdag ochtend vlieg ik in: vlucht van Southampton naar Amsterdam gaat om 7 uur, dus 4.30 uur van huis weg, met uur tijdverschil ben ik dan rond 9.30 uur op Amsterdam en dan nog door naar Zaltbommel. Kom dan einde van de ochtend aan, maar werk al sinds ik in vliegtuig gestapt ben natuurlijk. Ik werk dan tot en met vrijdag in Zaltbommel en vlieg dan s avonds weer terug. De vlucht van 21.30 denk, dus voor middernacht ben ik thuis. Zaltbommel heeft een hotel dus dat is ook geregeld. Oud collega's van Schouten en Nelissen heb ik ook al tijden niet gezien, dus daar kan ik misschien ook wel een keer eten/slapen. Reistijd = werktijd want we leven nu eenmaal in een 24 uurs economie dus maak al snel 32/34 uur per week (geen idee trouwens hoeveel uur deze functie is). De jongetjes op de dinsdag een dag extra naar de Nursery, Marcel maar even een tandje erbij zetten en woensdag tm vrijdag het circus thuis draaiend houden, sowieso heeft hij vrijdag zijn papa dag ......

Zou het haalbaar zijn? Week in week uit? Twee jaar overbruggen voordat we weer in NL wonen? Of ren ik direct een burn out in nog voordat ik start op mijn 1e werkdag? Ik voel de adrenaline boost al in mijn lijf door alleen het weekschema al op te schrijven :-) En hoe gaat het zijn om de jongetjes niet te zien en mee te maken van dinsdag tot en met zaterdag? Ze zijn nog zo klein, 2 en 3 jaar oud ..... Past elke week 3 dagen van huis weg zijn in hoe ik mijn leven wil leiden? In mijn work-life balans? In wat ik denk dat goed is voor de kindjes?

De keuze om naar Engeland te gaan heeft en had consequenties. Zowel op prive vlak als op werk gebied. Dit is er 1 van: Mijn Baan aan me voorbij laten gaan. Met pijn in t hart. Maar met vertrouwen voor de toekomst!!


donderdag 20 maart 2008

Slingers

Vandaag heb ik met veel plezier in Hengelo een werkontbijt Intern Ondernemen verzorgd voor relaties van Adecco. Volgens mij is dit de 3e keer dat ik daar over schrijf, maar dat mag ook wel! Want het geeft me veel energie. Maar er zijn nog meer redenen om erover te schrijven. Dat bleek in het gesprek van afgelopen maandag nav een persoonlijkheidstest. Een test met stellingen en vragen die meer inzicht zouden kunnen geven in: wie ben je, wat kan je, wat wil je. Ik heb in de nabespreking weer eens geleerd, dat je (lees ik maar ws herken je het zelf ook want schijnbaar is het iets wat hoort bij "ons Nederlanders"): 1. je eigen feestje moet organiseren en dat je dan 2. ook zélf de slingers moet ophangen. Nou, hierbij dus :-)

Want wat begonnen is met een email naar de Marketing Manager van Adecco ruim een jaar geleden, kreeg al snel een vervolg in de zin van een verkennend gesprek én een wederzijds gevoel van kansen en inspiratie. En waar staan we nu? Aan de vooravond van de lancering van een nieuw Baak programma Intern Ondernemen. En dat samen met alle werkontbijten, interne en externe publicaties over dit onderwerp. Een mooi staaltje van ondernemerschap, co-creatie en vooral inspiratie & enthousiasme. Al zeg ik het zelf. Nou ja, dat mag vast wel op mijn eigen feestje!

woensdag 23 januari 2008

De ramen moeten open

Met Femke -zie vorige blog- heb ik ook gesproken over Intern Ondernemen. Zo'n actueel thema op dit moment. Ondernemerschap is wat ons als bedrijvig Nederland te doen staat: dat is voor mij wel duidelijk. Je leest er ook steeds meer over. En voor jou ook herkenbaar denk. Zéker na het lezen van het interview met Femke Leemeijer.

Vanochtend heb ik ook weer een werkontbijt "Intern Ondernemen" voor Adecco verzorgd. Zoals ook eerder in Amersfoort en Wolvega -zie eerdere blog-. Een ontbijt en workshop voor de klanten van Adecco in de regio Arnhem e.o. dit keer. Om 6.30 uur zat ik in de auto op weg naar Burgers' Zoo. Leuk! Naar de dierentuin! Een aanrader als locatie overigens.

In een inspirerende omgeving met uitzicht op giraffen, hebben we gesproken over Intern Ondernemen. Boeiend! Burgers' Zoo schrijft in de brochure "Een reis om de wereld in een dag". Ik ben begonnen met "een reis naar en door Intern Ondernemen in anderhalf uur... hoe ga ik dat in vredesnaam doen, want over Intern Ondernemen raak je nooit uitgepraat!" Echt waar: volgens mij zijn we er nog lang niet over uitgepraat. Wat is het eigenlijk, waar dient het toe, hoe geef je er handen en voeten aan in je organisatie. Ik heb, op basis van alle gesprekken en ontwikkelingen, al wel de beslissing genomen om de training Intern Ondernemen (open en incompany te volgen bij de Baak) te lanceren in 2008. Want samen praten over Intern Ondernemerschap en ervaringen delen levert tóch het meeste op!

donderdag 13 december 2007

Intern Ondernemen

Ik kom net teruggereden uit Wolvega. Vanmorgen om 06.00 uur zat ik al in de auto op weg naar Friesland. Voor Adecco, eigenlijk namens Adecco want de werkontbijten biedt Adecco regionaal aan aan haar klanten -beetje kromme zin-, verzorg ik een werkontbijt -ik moet ook 2x lezen voordat ik deze zin snap....-. Waarom ik? Meerdere redenen. Bijvoorbeeld omdat ondernemerschap een speerpunt is binnen baakblue. Maar ook omdat ik het erg leuk vind om te doen! En dat is ws wel de allerbelangrijkste reden :-)

Dus. Vanochtend. Samen ontbijten om 08.00 uur en daarna met elkaar aan de slag tot half elf rondom het thema Intern Ondernemen. Erg leuk om te doen! Lekker die energie! En de werkontbijt-formule van Adecco werkt ook goed: samen eten, een inspirerende inhoud, netwerken, samen verder praten. Ik neem de deelnemers mee in mijn vragen om zo samen te kijken naar het fenomeen Intern Ondernemen. Bijvoorbeeld. Waarom is Intern Ondernemen ineens een hype? Doen we toch al jaren. We hebben het als Nederlanders uitgevonden! In de tijd van de Gildes en de Ambachten was dát wat we deden: ondernemen. Waarom dan ineens zo'n vogelvlucht naar dit onderwerp? Heeft het te maken met -het ontbreken van- innovatieve slagkracht, het binden en boeien van medewerkers, de wereld die sneller verandert dan de organisatie? Of gaat het om een interessante werkgever zijn voor de Generatie Einstein talenten die nu nog rond huppelen? Natuurlijk kijken we ook naar jou als mens in relatie tot de organisatiedoelen. Want dát is waar we als Baak expert in zijn. Hoe ondernemend ben je zelf eigenlijk? Tja. Niet onbelangrijk. Hét belangrijkst als je het mij vraagt. Verandering begint bij jezelf: jíj bent The Change. En ook. Sta jij als leider, als manager de interne ondernemers in de weg? Why should anybody be led by you? En zo heb ik nog wel 1000 andere vragen, want ben natuurlijk niet voor niks een Duizend Dingen Doekje ....

Dus ík ben er nog lang niet over uitgepraat! Hoop jij ook niet! Deel je anders eens wat jou bezig houdt, waar je tegen aan loopt? Leren we van elkaar.