donderdag 17 november 2011

Ondernemen in Engeland

Blog geschreven voor Talent voor Ondernemen. Lees maar eens!

Ik verkondig altijd dat ik een ondernemer ben. Niet dat ik het echt was hoor, want ik werkte in loondienst, maar in mijn werk stond ik bekend als ‘ondernemend’. En daar was ik het grondig mee eens! Daarnaast werkte ik met groepen op dit onderwerp, dus alles klopte. En ik wist dat het er eens van zou komen: ZZP’er worden. Al jaren hing het ergens in de lucht. Alleen waar die lucht zou zijn, dat had ik nooit kunnen bedenken. En dat die lucht ook zwart, donker, gestippeld kan zijn, was ook niet in me opgekomen. Want wat wil het geval? Sinds augustus woon ik in Engeland. En ik ga hier mijn business opzetten ….. Oeps, dat is even iets anders dan in Nederland. Niet alleen dat veel hier ook echt Anders is en werkt, maar ook IK ben anders … Ik ontdek even niet zo veel ondernemerschap meer in mijzelf. Alsof ik niet meer weet hoe het werkt. Kan me soms niet eens verstaanbaar maken. Dat is een raar fenomeen. Schijnbaar heb je jezelf echt compleet opnieuw uit te vinden in een nieuwe context. Wel ondernemerschap optima forma eigenlijk …. vanuit niks beginnen. Als ik er zo naar kijk, dan begint de lucht al wat lichter te worden. Ondernemerschap kent een fasering: ik start in fase -4, een fase die weinig mensen meemaken misschien. Wauw … wat een kans! He, gelukkig, ik heb weer iets gevonden van de ondernemende Marianne!

Geen opmerkingen: