Posts tonen met het label leiderschap. Alle posts tonen
Posts tonen met het label leiderschap. Alle posts tonen

donderdag 26 oktober 2017

Het verschil dat het verschil maakt: leiderschap, verandering en geluk

Met een lijf vol inspiratie zit ik achter mijn laptop. Vandaag was ik bij de 1e dag van de training van Robert Dilts over 'Conscious Leadership and Resilience'. Ik heb in 1 dag zo veel inspiratie opgedaan dat ik wel 10 tallen blogs kan schrijven. En dat ga ik ook doen! Om de wijsheid waaraan ik me vandaag mocht laven met jou te delen. In de hoop dat het je inspireert en aanzet tot actie. Een actie in lijn met jouw doelen en verlangens. Of jullie doelen als je dit leest vanuit een organisatie bril. Realiseer je wel dat het geen 1 op 1 verslag is van de training. Ik zou niet durven! Ik heb de input 'verwerkt' (weggelaten, aangevuld, verbreed, versmalt) waardoor er nieuwe output ontstaat: mijn weergave van de werkelijkheid. Enjoy bij het nemen van een kijkje door mijn bril.

Logische niveaus
Robert Dilts is bekend in de wereld van opleiden en ontwikkelen. Ik ken hem vanuit NLP en dan specifiek van de Logische Niveaus. Dagelijks 'werk' ik daar wel mee. Met klanten, met mijn kinderen, mijn partner en zeker ook met mijzelf. Heel waardevol. Heel praktisch. Heel toepasbaar. Heel resultaatgericht. Bijvoorbeeld bij het bepalen van doelen als het gaat om 'veranderen'. Op welk niveau stel je je doel? En als je je doel gesteld hebt, is er dan ook alignment ofwel, passen alle niveaus vervolgens logisch op/in elkaar? Bekend is ook dat de overtuigingen die je hebt maken of doelen -bijvoorbeeld een gedragsverandering of het aanleren van vaardigheden- wel of niet gehaald worden. Best handig om te weten als je staat voor de keuze welke investering (tijd, geld) je gaat doen. En investeer je als werkgever in de 3 onderste niveaus of in de 3 niveaus daarboven, wetende dat het verschil dat het verschil maakt zal gaan over: overtuigingen, identiteit en missie.


Leadership, change, happiness
En vanaf vandaag is Robert Dilts ook in mijn vizier als het gaat over leiderschap. Of als het gaat over verandering (change). Of als het gaat over geluk (happiness). Drie themas' die dicht bij mij en mijn werk als professional staan. Robert nodigt ons uit om op zoek te gaan naar 'het verschil dat het verschil maakt'. In dit denken herken ik ook the Tipping point. De wipwap die in het midden hangt en de vlinder die aan 1 kant gaat zitten waardoor de wip naar die kant zakt. Wie of wat is de vlinder die de wipwap naar jouw kant laat gaan? Wat is het verschil dat het verschil maakt? Soms zoeken we naar grote stappen, naar grote veranderingen, grote interventies. Groots. En dan vergeten we dat veranderen met kleine stapjes mag gaan. Elke dag een beetje beter. Kaizen. Het verschil dat het verschil maakt is mogelijk klein en fijn. Delicaat. Schijnbaar verborgen totdat je het licht er op laat schijnen en ziet dat het bepalend is. Impact zal hebben. Een kantelpunt. Het hefboom effect. Het vliegwiel.

Praktijk
Vanuit het jezelf aanleren om te denken in 'wat is het verschil dat het verschil maakt' kan je alle vraagstukken aangaan. Tenminste, dat is mijn aanname. In de onderzoeken die Robert Dilts gedaan heeft en waarover hij vele boeken geschreven heeft, gaat hij bijvoorbeeld op zoek naar 'de succes factor'. Wat maakt dat sommige bedrijven succesvoller zijn dan anderen? En wat is dan het verschil dat het verschil maakt? De zoektocht naar die vraag in een organisatie levert op zichzelf al verandering en een nieuwe mindset op weet ik uit ervaring. Dus los van het antwoord op die vraag, creëer je in het proces van vragen stellen (ik noem het wel eens Rake Vragen) een andere mindset waar je als mens en als organisatie de vruchten van zal plukken. Het creëert bijvoorbeeld een groter bewustzijn, saamhorigheid, meer openheid, aandacht voor detail, focus op excellentie. En zo kan ik nog veel meer resultaten benoemen die het stellen van de vraag jou als mens en jou als leidinggevende en jullie als organisatie kan opleveren. En als je dan ook nog een antwoord vindt op de vraag zelf ........ dan heb je de kip met gouden eieren gevonden. Die je vervolgens niet moet slachten, want iedereen weet hoe dat verhaal afloopt :-).  Ga je mee op zoek naar jouw, jullie eieren? Of is het stellen van de vraag voor nu voldoende? Ik ben benieuwd!

Met een hartelijke groet,
Marianne
www.mariannevanmunster.nl

woensdag 17 juni 2015

Het systeem werkt niet meer

Schitterende blog van Annemie Schuitemaker! De volledige tekst is hier te lezen. Dit (zie hieronder in cursief) deel uit haar blog spreekt mij enorm aan en zou ik zo zelf geschreven kunnen hebben. Uit het hart gegrepen dus! En ik hoop dat het je inspireert en aanzet tot anders denken. "Bekijk het ook eens .... van de andere kant". Misschien zelfs het experiment wat ze beschrijft gaan doen? Er over nadenken zoals Annemie zegt is mogelijk stap 1, maar ik nodig je uit het ook daadwerkelijk te gaan doen. En in het doen te gaan ervaren wat het je kan brengen. Als mens. Als organisatie. Ik denk graag mee, want zie enorm veel kansen in de combinatie van de rennende 30 ers en de zoekende 50 ers (ouder mag ook). 

Het systeem werkt niet meer

Het systeem waar wij onderdeel van zijn, barst uit zijn voegen, we werken 24/7, we zorgen 24/7, we zorgen voor maatschappelijk verantwoord bezig zijn, onze doelen zijn hoog. De werkdruk stijgt, en de werkstress, maar ook de privédruk en de privé stress. De relatie tussen werk en privé is overigens een belangrijke oorzaak voor de werkstress, blijkt uit een recent onderzoek van Arbo Unie en HR Praktijk.

Maar doen we ons dat zelf aan? Dus…. de dertigers rennen zich suf en de 50 ers zoeken zich suf….

Tegelijkertijd lees en zie ik deze week veel over de werkeloosheid onder 50 plussers ernstigee vormen aanneemt. Ze soliciteren zich suf, maar worden nergens aangenomen. Dan is het antwoord toch eigenlijk heel simpel. Claudia Filsinger geeft het al jaren aan, slowing down en gearing up voor jonge moeders met kinderen en ook vaders. Laat de dertigers een stapje terug doen als ze willen, geen 'up –or-out' maar 'step aside - slowing down' en later weer 'gearing-up'. Een vijftiger en dertiger samen. De dertiger neemt het ouderschaps- of vaderschaps – of zorgverlof en de vijftiger neemt e.e.a. over met de ouderwetse duo baan, of welke constructie je ook kiest. Dan hebben we het beste van twee werelden. Dat kan snel en op korte termijn gerelde worden, de vijftiger heeft mega veel ervaring, zit niet in de spitsuur fase van het leven en kan zijn kennis gelijk inzetten. Dus 1 + 1 = 3. Volgens mij is dit de moeite waard om eens over na te denken met je collega's, met je team, met het MT......... het levert gegarandeerd minder stress op op korte termijn en duurzame inzetbaarheid op langere termijn. 


donderdag 26 maart 2015

The Renaissance Soul

Gister werd ik op dit boek gewezen door Marjon Bohre. Dit zou zo maar eens op mij kunnen slaan! Ik ben immers een Duizend Dingen Doekje en een Parelketting Rijger. Een Renaissance Soul zou daar prima bij passen. 

Want het blijkt dat het in de Renaissance helemaal niet zo gebruikelijk was om slechts 1 ding te doen. 1 functie te hebben. Dat de professionals van die tijd 'Met Andere Ogen' (ooit mijn blog voor de Baak) leerde kijken door de breedte op te zoeken. Van het leven, van werken. Helemaal zo gek nog niet! 

En zo worden die inzichten van toen nu nog gebruikt in bijvoorbeeld trainingen. De LEAP van de Baak is zo'n voorbeeld waar je een week lang de baan van je mede deelnemer gaat doen gedurende het leer programma. Even voelen hoe het is op die andere stoel. Nieuwe blikken op de werkelijkheid van de ander. Wauw: dat zal verruimend zijn! Ik snap niet dat bedrijven dit niet zelf massaal gaan faciliteren en inrichten. Kruisbestuiven. Intern en extern. Branche overstijgend. Ik heb dat zo geregeld volgens mij. En kan de begeleiding ook doen. Maar wel op zo'n manier dat ik het al doende weer wegleer aan de organisaties, zodat ze het snel zelf kunnen. Zonder mij. Eigenaarschap en zelfsturing dus, want daar geloof ik in. He, creëer al schrijvend een nieuwe dienst :-) 

Dit is het boek dus: ik ga het lezen! 

The Renaissance Soul, the guide to leading a creative, passionate, and multifaceted life—big enough to embrace all your dreams

Are you unwilling to settle on doing just one thing “for the rest of your life”? Do you jump at the chance to learn something new—or, after achieving success in one field, find yourself yearning for new challenges and looking around for something different to do? If so, you may be a Renaissance Soul. The Renaissance Soul is the first book devoted to this personality type, and in this updated edition—in paperback for the first time— author Margaret Lobenstine offers a life-planning strategy perfectly in tune with those who fear becoming “a jack-of-all-trades and master of none.” Discover how to design a vibrant, fulfilling life and how to:

• Manage your time the Renaissance Soul way
• Thrive on many interests without feeling scattered or overwhelmed
• Pursue your passions even if they “don’t pay"
• Carry your dreams forward no matter what your day job is

vrijdag 13 maart 2015

Vrouwendag

Afgelopen zondag was het Internationale Vrouwendag. Voor de Baak heb ik als bijdrage meegeschreven aan een artikel rondom die dag. De tekst onderaan "Dag meisje, je bent mooi en goed, veel zon!" komt uit mijn pen. In mijn tijd bij de Baak (2006 - 2011) is deze tekst ontstaan en is de eerst kaart verschenen waar deze tekst op stond. Als ik me goed herinner een tekst van of via Jan van der Veer, kunstenaar bij de Baak. Een tekst met een diepere betekenis, een verhaal. Misschien kan Jan het verhaal nog eens vertellen?

"Dag meisje je bent mooi en goed, veel zon!"
Mij spreekt het enorm aan. Ik voel me aangesproken. Ik voel de tekst in alle diepte en breedte. Ik herken dat de tekst leeftijd onafhankelijk is, daar eigenlijk niets over zegt, ondanks dat de aanspreektitel 'meisje' is. De tekst raakt en roert me. Ik snap in hoofd en hart precies waar het over gaat en wat de woorden willen zeggen tegen mij en anderen.

Vanwege deze verbinding met de tekst, heb ik het altijd als ondertitel gebruikt onderaan mijn 'de Baak handtekening". Kreeg daar best veel reacties op. Vragen, opmerkingen. En alles daartussen.

En zo zag ik zondag op Twitter ook een reactie van iemand langskomen op deze tekst in het artikel. Ze vond het denigrerend en voelde zich niet aangesproken. Het artikel vond ze ok, maar die tekst onderaan totaal niet. Ze snapt ook niet hoe we dat hebben kunnen opschrijven.

Ik heb onlangs geleerd van Kees dat een irritatie in mij, want dat ontstond na het lezen van deze reactie, een ingang is naar een verborgen talent. Ben daar naar op zoek, want de irritatie op deze reactie is er nog steeds. Er zit ook een oordeel op. Want ik vind het kortzichtig om het "denigrerend" te noemen. Snap niet dat een ander niet snapt wat er staat. Dat het een diepere betekenis heeft. Zeker gezien het thema Internationale Vrouwendag waarin alle vrouwen solidariteit willen uitdragen naar elkaar. Naar vrouwen en meisjes in de hele wereld. Dus zelfs als je die diepere betekenis van de tekst niet zelf voelt, dat nog kan je het zien als een wens aan anderen. Misschien slaat het niet op jou. Maar om de tekst dan denigrerend te noemen?!

Ik merk dat de uitnodiging om een irritatie op een andere manier te bekijken leerzaam voor me is. Dat het ruimte schept. Dat het de zon laat schijnen op mijn talenten, op anderen en ook op waarom iets me irriteert.

Dus vandaag zeg ik heel hard tegen mezelf: "Dag meisje, je bent mooi en goed, veel zon!"

PS ik ben benieuwd wat deze tekst met jou doet :-)

maandag 23 februari 2015

Knowledge Management Skills


In 2012 ben ik in Engeland in contact gekomen met Jonathan Kemp van SmartWisdom. 20 jaar (neuro science) onderzoek, intelligentie, passie en ondernemerschap heeft hem op de kaart gezet in Engeland. En heeft waarde gecreëerd in onderwijs en bedrijfsleven waar professionals en studenten geleerd hebben met zijn methode te werken. De "immediate competitive advantage in your work and studies" heeft zich bewezen. Dat bewijs is er.

En nu ben ik aan het voorbereiden dat hij in 2015 (april/mei) naar Nederland komt om een demonstratie te geven van SmartWisdom. Vanuit mijn passie om te verbinden en te delen om meerwaarde te creëren. Om de voordelen die SmartWisdom kan geven aan mens en organisatie over het water heen te tillen naar ons land. Ik geloof er in. En de link naar 'dyslexia voordelen' vind ik helemaal geweldig.

En een 'demonstratie', noem het proeverij, omdat het best wel lastig is om de 'advanced knowledge management' techniek te duiden in woorden. Dat merk ik zelf, maar dat is ook de ervaring van Jonathan. En hij is al 20 jaar bezig. Je kan het dus beter zien en zelf ervaren om te weten of het iets voor je kan gaan betekenen.

Als je nu al meer wilt weten, kijk dan eens op zijn website waar ondermeer een link staat naar wetenschappelijk onderzoek, klant ervaringen, een case study en meer achtergronden. Er is ook een test te vinden waar je je huidige kennismanagement vaardigheden kan toetsen. Ik heb overigens ook een andere offline "test your knowledge management skills' en die kan ik je ook mailen. Stuur dan even een bericht naar mariannevanm@icloud.com. De uitkomst van deze Kennismanagement vaardigheden testen zegt overigens niets over je persoonlijke vaardigheden of IQ. Dat wordt vaak gedacht. Het zegt alles over de 'unseen' structural limitations of the 3 mainstream tools for management knowledge. Ik daag je uit om deze uitspraak te toetsen!

PS Wil je nu al op de genodigden lijst komen te staan? Laat het me weten. De te vergeven plekken voor deze demonstratie zullen beperkt zijn, 10-15 mensen.

maandag 26 januari 2015

Werken

Ik had een gesprek met een hoog opgeleide vrouw die 3 jaar in het buitenland had gewoond. Ze had daar niet gewerkt, USA & mocht dus niet, zei ze. Ik zei: "je bedoelt wel gewerkt ...... alleen niet in een professionele omgeving wat we voor het gemak "werk' noemen?". Ze keek me vreemd aan. Ze had het hele gezin op de kaart gezet die 3 jaar, gelukkig en werkend gehouden. Plannen, organiseren, communiceren, netwerken. Alles in een nieuwe context. Nieuwe mensen, cultuur, taal, gewoontes en gebruiken. En nu dus weer terug in Nederland en gestart met haar oriëntatie op de arbeidsmarkt. Ze deelde met mij: "welke waarde voeg ik toe aan een werkgever als ik 3 jaar niet gewerkt heb? Het voelt of ik start waar ik was 3 jaar geleden". Een situatie die je misschien herkent. Niet omdat je in het buitenland gewoond hebt, maar omdat je ervoor hebt gekozen om tijdelijk niet in een werk omgeving te zijn. Om te kiezen voor werken in je gezin, kinderen opvoeden? Als je dan de stap naar het bedrijfsleven weer wilt maken, is het de kunst om alle talenten die je ingezet hebt in die periode, alles wat je gedaan hebt, te vertalen naar termen die aansluiten bij het bedrijfsleven. Aansluiten bij een recruiter of HR dame/heer met wie je een gesprek hebt. Anderen kunnen je daar bij helpen, want die zien mogelijk meer dan dat je zelf ziet. En heb je niemand om mee te sparren, stuur me een bericht. Ik denk graag mee. Aanbod exclusief voor vrouwen dus smile-emoticon

dinsdag 18 maart 2014

Stay at Home Mom

OK. Ik heb het gedaan. Op mijn Linkedin profiel staat nu officieel dat ik met zwangerschap verlof ben .... tot eind 2014. Best wel een stap om dat wereldkundig te maken ..... -dat is toch bizar zeg dat ik dat zo voel...-! Maar goed, ik heb mezelf voor het hele jaar 2014 officieel verklaard als SAHM ofwel 'Stay at Home Mom'.

Geen "ja, ik werk hier en daar". Geen "ik doe X voor Y met Z". Geen " ....." vul het maar in. Nee! Ik ben een thuisblijfmoeder.

Heftig zeg!! Dat is namelijk echt niets voor mij. Dat merk ik al sinds we in Engeland wonen. Vooral als ik schrijf "ik ben", want alles in mij roept "Nee, dat ben je niet!". Schijnbaar heeft het woord SAHM een negatieve lading in mij. Ik vind er iets van. Ik weet ook niet of ik het hardop kan zeggen, het voelt zo raar. Misschien kan ik het beter verwoorden als: "voor nu kies ik er voor om tot de Kerst thuis te zijn met de baby en de jongens". "Gezien de situatie past dat het beste". Dat is deels waar overigens. Wat klopt is dat ik er nu voor kies om geen acties meer te nemen om hier in Engeland aan het werk te gaan. Maar dat verandert niets aan het vuur in mij dat wil branden: ik wil bijdragen, meedoen, zinvol zijn, er toe doen, beweging creëren, van belang zijn, inspireren, ...... Vuur wat soms smeulend kan zijn .... maar altijd brandt! Er hoeft maar iets te gebeuren en ik ontvlam. Letterlijk. En schijnbaar wil dat vuur branden in een werkomgeving. 'Marianne als Professional' wil weer eens op het podium staan en presteren! Maar wel in combinatie met een fijne work-life balans, dus flexibel passend rondom bijvoorbeeld schooltijden. Blij dat dat weer kan straks in Nederland!

Elise is vandaag precies 4 maanden oud, in Nederland zou ik nu weer aan het werk gaan met de kindjes op school, BSO en het KDV. Met mijn vorige 2 zwangerschappen heb ik dat ook zo gedaan, en dat is me toen goed bevallen. Ik was er ook klaar voor. Dan wel 'klaar mee' -niet onvriendelijk bedoeld-, het is maar vanuit welke kant je kijkt naar je situatie :-). Klaar om 3, 4 dagen aan het werk te gaan. Een andere pet op te hebben dan de 'mama-pet'. Uitgedaagd te worden om mijn hersenen te gebruiken, gesprekken te voeren op niveau, de zwangerschaphormonen thuis te laten.

Ja, ik ben er klaar voor, maar ik ga niet aan het werk. Ik blijf een SAHM tot aan de Kerstvakantie, dan verhuizen we weer terug naar Nederland. Ik neem een 'extended maternity leave'. Dat klinkt weer wat stoerder eigenlijk. Geeft ook een ander gevoel van binnen, alsof ik een statement maak: ik doe dat gewoon! Ik kan dat gewoon doen! Alhoewel mijn en onze spaarrekening wel leeg loopt hierdoor :-) En ik me ook wel verveel. Eerlijk is eerlijk: 100% thuis zijn met de kinderen geeft mij onvoldoende voldoening.

Nou ja, nog even wachten ....... en proberen om op andere manieren 'mijn vuur' aan te wenden binnen de tijd en mogelijkheden die er zijn. Op de school van Julian bijvoorbeeld door te helpen in de klas als Marcel thuis is met Casper en Elise op vrijdagochtend. Dat is leuk joh! De juf in mij wordt weer wakker. Mijn hart maakt een blij sprongetje! Stralend kom ik thuis na een ochtend 'teaching assistant' zijn met 4/5 jarigen. Ik zou daar elke dag wel heen willen om te helpen, echt waar. Het smaakt naar meer. "Zal ik me omscholen naar juf?" zeg ik vurig enthousiast tegen Marcel. Hij lacht.

maandag 7 oktober 2013

Onderwijs en jongens


Dit artikel kreeg ik toegestuurd van Nicolette en ik plaats het 1 op 1 op mijn blog! Ik denk namelijk dat te weinig ouders en schoolleiding stil staan bij de impact van de, ik noem het 'vrouwen energie' op een school. Ik ben vrouw en doorzie mijn patronen bij ons thuis als het gaat om onze jongens. Geen 'goed of slecht', maar wel iets om je heel bewust van te zijn ....... 

Wendy Schouten is publicist en moeder van drie zonen (7, 12 en 14) en van een dochter (10). Dit artikel is verschenen in het NRC Handelsblad van zaterdag 5 oktober 2013 op pagina 2. "Onderwijzeressen kleineren jongens door hun spierkracht en moed te negeren. Maar jongens zijn niet stout – ze zijn stoutmoedig, meent Wendy Schouten. Het onderwijs kan nog wat leren van het voetbal." 

Alleen een man kon mijn zoon kalmeren 

Wendy Schouten
Als peuter sloeg mijn zoon hinderlijke leeftijdsgenoten genadeloos tegen de vlakte. Het bleek vervolgens onmogelijk hem een ‘sorry’ te ontfutselen. Een klap was voor hem een prima middel om je territorium af te bakenen. „Kijk eens wat je hebt gedaan, dat kindje huilt en heeft heel erg pijn”, begon een juf meestal hoopvol. Maar voor tranen of emotionele pressie was hij ongevoelig. „Moet-ie maar ophouden als ik het zeg”, antwoordde hij hooguit. In het gunstigste geval zei juf dan: „De volgende keer moet je mij roepen, dan kunnen we er over praten.” Maar hij keek wel uit. Hij dopte liever zijn eigen boontjes. Praten was wel het laatste waar hij op zat te wachten.

Het was het begin van een schoolcarrière waarin mijn zoon negen jaar lang dagelijks de afkeuring van zijn onderwijzeressen over zich afriep. Hij was niet het dociele kind dat zij graag zagen, maar een speels beweeglijk dier dat niet van zins was zich te laten kooien in een klaslokaal of vrouwen te volgen die ‘verdrietig’ werden als hij een in hun ogen minder geslaagd grapje maakte. Pogingen hem te socialiseren langs de weg van het empathisch gesprek mislukten keer op keer.

Dit alles bezorgde hem dagelijks strafregels – en mij een wekelijkse gang naar de juf. Wat was er met hem aan de hand? Hij gedroeg zich asociaal, onaangepast. Ik begreep het niet. Mijn oudste zoon was met dezelfde opvoeding een modelleerling.

Zo kritisch als mijn zoon op school werd beschouwd, zo bejubeld werd hij op het voetbalveld. Zijn negatieve karaktertrekken (hyperactief, asociaal, koppig, eigenwijs, weinig empathisch en onbereikbaar) werden door trainers, ouders en medespelers in een positief daglicht gesteld (dynamisch, onafhankelijk, wilskrachtig, onnavolgbaar, koelbloedig en onverstoorbaar). Mijn zoons zwakke kanten op school bleken zijn sterke kanten in het voetbal. Langs de lijn zag ik helemaal geen onwillig afgesloten kind, maar een open jongen die zich afstemde op zijn medespelers en elke opmerking van zijn trainer registreerde. Ik zag iemand die niet per se zelf hoefde te scoren, maar grenzen wilde verleggen en het groepsbelang wilde dienen. En ik zag iemand die zijn emotie goed kon uitschakelen waardoor hij de bal kalm en berekenend in de kruising schoot .

De discrepantie tussen de twee werelden waarin mijn zoon al jaren leeft, is enorm. In het ene kamp een lastpak, in het andere kamp een held. Dat geeft te denken. Niet in de laatste plaats omdat er veel jongens zijn als mijn zoon. Jongens uitgerust met het genetisch materiaal van een krijger. Jongens die hun krachten willen meten en vanaf hun elfde, twaalfde jaar, klaar staan om samen met hun vaders, ooms, broers en neven een zwijn in het bos te scoren. Echter, het gebrek aan empathie dat nodig is om dat zwijn zonder al te veel stress de keel door te snijden, wordt door leerkrachten doorgaans magertjes gewaardeerd. En het uurtje gym per week volstaat bij lange na niet om de energie van deze krijgers in banen te leiden.

Daarmee zadelt de maatschappij en het onderwijs in het bijzonder zichzelf met een probleem op. De toch al overbelaste docenten worden doodmoe van deze jongens, die zich op hun beurt misplaatst en waardeloos voelen. Het onderwijs zou zich tijd en moeite kunnen getroosten door beter naar het voetbal te kijken. Daar wordt de krijgersnatuur van jongens immers gerespecteerd en gekanaliseerd.

Kinderen kunnen best (of misschien zelfs beter!) leren rekenen door drie plus zeven keer een bal naar elkaar te schoppen. De gedachte dat het intellect en de sociale vaardigheden van jongens beter gevormd worden in een gedisciplineerde sportieve omgeving is van alle tijden en plaatsen. Kijk naar de gymnasia in het oude Griekenland, de kostscholen in Engeland en de judoscholen in Japan.

Willen we niet terug naar de autoritaire tucht uit de jaren vijftig, dan zijn kleinere klassen een voorwaarde voor goed onderwijs. Dat is in ieders belang – maar in het bijzonder in dat van jongens. Zij hebben, vergeleken met meisjes, meer directe aansturing nodig.

Meer leraren dus en dan het liefste mannen! Want de 85 procent vrouw in het basisonderwijs gaat er te vaak van uit dat de jongens in haar klas gedragsproblemen hebben, terwijl zij gewoon gefrustreerd zijn door gebrek aan beweging, te weinig aansturing en een te vrouwelijke manier van communiceren. Hierdoor worden meer jongens dan nodig afgeserveerd naar een opleiding onder hun kunnen of naar een traject waarin therapeuten en medicijnen als Ritalin soelaas moeten bieden.

Een aantal keer bezweek ik bijna aan de druk die onderwijzeressen op mij uitoefenden om mijn zoon als patiënt te beschouwen. Hem van een etiketje voorzien leverde een directe win-win-situatie op, voor de juf en voor mij. Zij kreeg meer tijd (lees budget) en ik meer begrip en aandacht voor mijn zoon, waardoor hij misschien eindelijk stopte met nagelbijten en mouwkluiven. Bovendien begreep ik, net als zijn juffen, zelf vaak ook niets van het gedrag van mijn alfamannetje. Misschien was er inderdaad wat mis met hem.

Wat ben ik blij dat ik, mede dankzij de onverzettelijkheid van mijn eigen alfaman, nooit gezwicht ben voor die druk. Hij begreep mijn zoon beter dan ik en vond, terecht, dat we hem niet het gevoel hoefden te geven dat hij faalde omdat zijn onderwijzeressen er niet uitkwamen met hem.

Maar nog blijer ben ik met de nieuwe meester van mijn zoon. Want na zeven jaar valt ons eindelijk de 15 procent man in het basisonderwijs ten deel. Mijn zoon is een jongen van weinig woorden, maar over zijn meester raakt hij niet uitgepraat. „Als je niet luistert, pakt hij je hoofd beet of knijpt hij in je arm, best hard”, zegt hij trots. „En hij speelt gitaar en zingt een beetje hoog en schor en dat klinkt echt heel mooi. En weet je”, zegt hij verbaasd, „deze meester wordt helemaal niet kwaad als ik een grapje maak, hij grinnikt er om en gaat dan gewoon door met zijn verhaal”.

Nog altijd zit mijn zoon overdag meer stil dan gezond voor hem is, maar ’s ochtends komt hij zingend naar beneden, ’s middags begint hij ongevraagd aan zijn huiswerk en voor het eerst in zijn tienjarige schoolloopbaan gaat hij fluitend naar school.


donderdag 30 augustus 2012

Nightmare Competitor

Yesterday I had a cup of coffee with a lovely lady of a Management Centre in Poole. We talked about innovation and leadership programs. And about our children. About the gift of personal development while working or traveling abroad. It was raining outside. We didn't care! I told her about the strength of the Nightmare Competitor to use in an incompany innovation trainings. Cirque du Soleil is an example of a Nightmare Competitor and so is Easy Jet. And how powerful it could be to work with delegates from different company backgrounds and markets in an open innovation training. How often do you have the opportunity to have other eyes looking at your company, your work, your innovation or leadership issues? They will ask question nobody ever asked you before. Room to grow. You will have different perspectives for shore after a training like that! After a hour we went into the rain. I didn't care! I loved talking about my profession again. My work: I miss you!

maandag 28 mei 2012

The Rhineland Way


The Rhineland Way | Jaap Peters

€8,99 - Digitaal boek

Reintroducing a European style of organisation

The Rhineland Way, Jaap  Peters

The Rhineland Way was French philosopher Michel
Albert’s proposed answer to the Anglo-American style
of market capitalism that spread across the globe after
the demise of Communism in the early 1990s.

Today, in the wake of recent scandals and the crisis
in the banking industry, this alternative is more viable
 -- and more needed -- than ever before.

What does the Rhineland Way mean on a practical,
day-to-day working level?

How can we infuse our organisations and
working processes with a little
Rhineland spirit?

Jaap Peters and Mathieu Weggeman, champions of the
Rhineland Way since its inception, give you a few
insightful pointers and examples of what it means to
work with principles instead of rules, to trust the skilled
craftsman and to focus on primary processes.

They also sketch a helpful framework you can use as a
starting point to bring about similar changes in your
own company. An organisation should not be just
a money-making machine, but a place where skilled
workers enjoy the beauty of craftsmanship
to satisfy their customers.

zaterdag 19 mei 2012

The Strenght of Europe

Yes!! The dialogue I had with Simon Walker -DG of the IoD- is out. You can read and see it on page 10/11 in "Leadership and Entrepreneurship" the Magazine of de Baak. Or click here.

woensdag 22 februari 2012

Route 66

In mijn laatste maanden werkzaam voor de Baak heb ik meegewerkt aan het initiatief Route 66. Voor de 3e keer werd de route gelopen, ik mocht routeganger zijn van deze Route 66 III. Heb mooie gesprekken gevoerd. En opgeschreven. Van de Route 66 III is wederom een Citatenbundel gemaakt. Laat je verrassen en inspireren.

dinsdag 24 januari 2012

Working at de Baak

De Baak – one of Europe’s leading leadership development institutes

De Baak has been training and developing the business leaders of The Netherlands for 60 years, since 1948. It is the leading institute for personal, management and leadership development in The Netherlands and one of the foremost institutes in Europe. Through creative learning and development we enhance the skills of our clients to excel as leaders, on a personal as well as on a business level.

Our clients have high expectations of us and the services we deliver. They expect nothing but the best through a combination of expertise, entrepreneurship, and creativity.

To achieve this goal, we attract outstanding professionals with an open and creative mind. People who want to share what they themselves have learned within a business environment. People who are not afraid of thinking in creative solutions, and in terms of new business initiatives.

In return we provide our people with an open, entrepreneurial and creative environment in which they can thrive and flourish, professionally as well as personally.

Read more about de Baak on the IEDP website