Posts tonen met het label vvto. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vvto. Alle posts tonen

donderdag 19 maart 2015

Den Bosch Early English Programme




"Contractondertekening met Vera van Beek, directeur SNR Schouten Global Vanaf vandaag heeft Such Fun! voor het Den Bosch Early Programme een partnership met Schouten & Nelissen! Voor beiden is internationalisering een van de speerpunten. Onze huidige kleuters zijn de toekomstige trainers en klanten van Schouten Global, waarvoor internationale samenwerking de gewoonste zaak van de wereld zal blijken en het Engels geen enkele belemmering! Nu is er financiële ruimte om Kathy, Simone en Laurée te behouden voor het project nu hun startersbeurs al per 1 maart afgelopen is. Ook gaan Olivia, Joe en Mitch een bijdrage geven aan de Business English training van de Back Office van Schouten & Nelissen!"

Wat een mooi nieuws! En dan ook nog de Orange Carpet Award2015 prijs gewonnen (met onze Casper in de hoofdrol). En al eerder de 1e prijs van het Europees Talenlabel. Ik zou als gemeente, organisatie in Den Bosch letterlijk staan te trappelen om een verbinding aan te gaan met dit mooie prijswinnende initiatief. Weet me te vinden! Dan verkennen we de mogelijkheden!

woensdag 2 april 2014

Taal

Het blijft geweldig leuk om onze jongens Engels te horen praten. Alle 2 zijn ze volledig 2talig nu, op de beide scholen horen ze geen verschil meer tussen onze jongens en native Engels sprekende kinderen. Op een Nederlandse school zal je wel verschil gaan horen met Nederlands sprekende kinderen denk :-) Nou ja, dat pakken ze ook wel weer op straks.

Wonderbaarlijk toch hoe makkelijk een vreemde taal zich aandient bij een kind. Onze Engeland ervaring maakt dat ik 500% enthousiast ben over de vvto initiatieven in Nederland. Als ik denk aan mijzelf, woordjes leren en stampen vanaf de middelbare school, kreunen en zuchten -en ik was goed in mijn talen en vond het leuk dus moet je nagaan als je er een hekel aan had- ..... nou, die ellende is dus helemaal niet meer nodig als je een vreemde taal van kinds af aan aangereikt krijgt. De basisscholen zouden wat mij betreft nog veel verder mogen gaan dan de huidige initiatieven! Dat is mijn conclusie na een mini onderzoek onder een aantal scholen. En ik hoop mijn steentje te gaan bijdragen als we begin 2015 weer in Nederland wonen en 2 kinderen op Nederlandse scholen hebben. Enerzijds omdat ik hun Engelse taalbeheersing wil blijven voeden en doen groeien en anderzijds omdat er zo veel meer mogelijk is dan nu gedaan wordt op NL scholen. Ik borrel al vol van ideeën, ws ook omdat ik in de klas van Julian help en de 'juf' in mij wakker geworden is. Ging mijn andere blog over :-)

Buitenshuis zijn de Engelse zinnen om door een ringetje te halen. Als de jongens thuis zijn mixen ze soms Nederlands en Engels door elkaar en kan een zin opgebouwd worden met Nl en UK woorden. Grappig klinkt dat. Voor outsiders onverstaanbaar wellicht, je moet in ieder geval even schakelen, maar wij verstaan alles. Blended learning noem ik het :-) Vooral Casper is de laatste tijd erg grappig in zn taalgebruik. Op TV -Cbeebies- is een programma "The Rhyme Rockets", waarin het gaat over, je raadt het al, rijmen. En schijnbaar doen ze daar ook iets mee op de Nursery want alles gaat in rijm op dit moment. Wat elke dag wel een keer langs komt, op de meest onverwachte momenten:

"You Silly Billy!"
"Dat is echt Easy Peasy Lemon Squeezy!"
" Lizy Busy" (onze Elise :-))
"Funny Bunny"

En "jam" (NL uitspraak) rijmt op "jam" (UK uitspraak)!

Ha, ha. Te grappig is het soms. Vooral als we op straat lopen en Casper reageert op iets wat ik doe: "You Silly Billy!". Menig hoofd is lachend omgedraaid in Poole.

Nou NL scholen, aan de bak met vvto! Zou toch een groot verlies van de hersencapaciteit (lees "spons") van onze kinderen zijn als we niet in staat zijn -gaat het om geld, onwetendheid, overmogen, ....?- ze Engels te leren voordat ze naar de middelbare school gaan. Ik denk graag mee!