Posts tonen met het label feedback. Alle posts tonen
Posts tonen met het label feedback. Alle posts tonen

dinsdag 11 december 2007

The Inner Game & feedback (30-ers)

Ik ben een boek aan het lezen, over de Inner Game van Timothy Gallwey. Van Sander heb ik ´m kado gekregen vorige week, de Nederlandse versie dan. Nou, daar kom ik wel weer verder mee qua inzichten. En zeer zeker goed passend in het 30-ers programma waar ik in zit. Daar waar bijna iedereen in the mind is ..., daar waar we met zn allen UIT willen ....

Heel herkenbaar, the Inner Game. Het spel dat zich afspeelt in mijn hoofd. Het innerlijke gesprek. Mijn Zelf 1 (zelf criticus, de ijdele geest) en 2 (het lichaam, intuïtie, gevoel) die met elkaar in conclaaf zijn. Waarbij ik me nu heel bewust ben dat ik onbewust meer aandacht heb voor Zelf 1 dan voor Zelf 2. Hopelijk met dit bewustzijn een kans om vaker te kiezen voor Zelf 2.

En al die aandacht voor Zelf 1 ....... doe ik ook in mijn 30-ers traject. Ik merk dat ik vaker in Zelf 1 dan in Zelf 2 zit. Ik merk dat doordat er op mezelf én op anderen een oordeel zit. En dáár baal ik van! Want dat is juist wat ik niet wilde met het programma. En wat wilde ik wél? Ik wilde weg van mijn hoofd/mijn meningen en verder óp weg naar mijn intuïtie.

Volgens mij hebben mijn mede deelnemers afgelopen week feedback gegeven op mijn Zelf 1. Dat werkte niet, niet voor mij maar ook niet voor hen. Wat ik geleerd heb naderhand? Praat niet met de Zelf 1. Dan stuit je op weerstand. En weet dan ook dat weerstand zich uit in verschillende vormen. In mijn geval, bij deze feedback, een verstillende en ongenaakbare vorm. Met de Zelf 1 blijven praten levert dus niets op. En wat werkt wel? Volgens mij is dat wat je steeds moet uit proberen, want dat zal per keer anders zijn. Daar is niet 1 oplossing of manier voor. Wat volgens mij altijd werkt? En daarin ben ik vast niet uniek. Praat eens met mijn Zelf 2. Misschien niet eens in woorden. Want dáár ligt de sleutel tot opening, tot verbinding met en tussen mensen. Joeppie! Ik heb geleerd! En niet op het moment zelf, maar naderhand. Door er met mn lieve vriendinnetjes over door te praten. Dank Mieke, Tessa en Karen!!!

De ervaring van de Zelf 1 voel en ervaar ik vooral tijdens de modules, als we met de groep samen zijn. "Opvallende feedback", zo gaven mn vriendinnen mij nog terug. "Voor jezelf, maar zeker ook voor de groep en de dynamiek die daar is". Daar ga ik nog mee aan de slag aankomende tijd: die groepsdynamiek van ons in 30-ers. Hoe ik dat ervaar. To be continued dus.

vrijdag 23 november 2007

Feedback (30-ers)

Vandaag heb ik 6 mensen gevraagd om mij feedback te geven. Dát alleen is al een leuk leer- en keuzeproces, want wie ga je nu vragen om met je mee te denken? Het liefs zou ik het aan iedereen willen vragen namelijk .... dát is mijn eerste impuls. Maar "het mogen er 3 en maximaal 5 zijn" volgens de opdracht. En als ik er dan over doorpeins, dan denk ik eigenlijk al te weten wat mijn zussen, vrienden als antwoord op de vragen zouden gaan geven. Dus waarom zou ik het ze nog vragen? En dan heb ik ineens niemand meer die ik het zou willen vragen want: ik weet het al! Maar stiekem ben ik dan toch wel benieuwd wat men écht van mij vindt ... bekenden en onbekenden. Ik denk het wel te weten, maar weet ik het ook écht? Zeggen mensen sowieso de waarheid als je zo'n directe vraag stelt? En zegt het antwoord dat ze geven niet meer over henzelf dan over mij, dus wat kán je überhaupt met de feedback? Maar goed, áls ik dan feedback krijg, dan wel graag iets positiefs. Want anders ga ik toch een beetje twijfelen of ze me nog wel aardig en lief vinden ...... tja, ontwikkelpuntje dus, ik heb gelukkig nog 2 modules te gaan :-))

En zo hebben 6 mensen (collega's (2), familie (1), vrienden (2), partner (1)) vandaag een mail van mij ontvangen met de volgende vragen:

--> als je kijkt naar mijn leven tot nu toe, waar kan ik dan volgens jou trots op, tevreden over, blij om zijn en waarom vind je dat?

--> als je denkt aan mijn toekomst, wat wens je me dan toe aan persoonlijke ontwikkeling, uitdagingen, tijdsbesteding en aandacht en waarom wens je mij dat toe? En wat zie je mij doen waarom ik niet realiseer wat je mij toewenst?

De eerste 'uitslagen' zijn al binnen!! Spannend en vooral boeiend om te lezen wat mensen over mij schrijven en van mij vinden ...... als ik alles binnen heb, dan zal ik er op reflecteren en dat met je delen. Enne .... Sinterklaas is een mooie tijd om kadootjes te krijgen én te geven. Feedback is een zeer waardevol kadootje! Dus: vraag eens om feedback! En 'leen' dan gerust deze vragen: mijn Sinterklaas kadootje aan jou!