dinsdag 12 juni 2007

Waarom?

Op een verjaardag komen de oude verhalen uit de steeds ouder wordende doos. Ik vind dat altijd wel leuk. Ben dan ook geen anti-verjaardag-mens. Oude verhalen, een stukje nostalgie en weemoed van dat wat is geweest. En heerlijk toch als mensen over jou verhalen? Vooral omdat ik zelf niet veel meer weet van dat wat was. Dus. Vrienden van onze familie, die mij al kennen sinds ik geboren ben, vertellen op verjaardagen dat kleine Marianne extreem veel "waarom-vragen" stelden. Nou. Dát ben ik dan nog niet verleerd! Doe het nog steeds. Extreem vaak. Gelukkig zou ik bijna zeggen. Maar jij misschien niet. Want een "waarom-vraag" kan best dichtbij komen en confronterend zijn.

Een "waarom-vraag" geeft veel nieuwe inzichten. Het achterhaalt "het waarom" achter de vraag. Probeer het maar eens. Ga maar eens letten op de vragen die gesteld worden. En stel dan eens de vraag "waarom vraag je dat?". Dan wel een andere "waarom-vraag". Eén ervaring die ik had na het observeren van "vragen": mensen stellen erg weinig vragen. Ik ben benieuwd wat jij gaat ervaren.

Maar let op! De "waarom-vragen" werken niet altijd. Krachtige vragen kunnen soms ontkrachten. Als mensen in hun gevoel/emotie/hart zitten en je gaat dan een "waarom-vraag" stellen .... dan schieten ze gelijk weer naar hun hoofd voor een antwoord. En échte antwoorden zitten nooit in het hoofd. Volgens mij. Door een "waarom-vraag" schiet je dan weg uit het gevoel, en staat het cognitieve en rationele hoofd weer sterk aan het roer. En dáár wilde je die mens nou net níet hebben: in het hoofd. We leven als mensen van de 21e eeuw al zo veel en zo vaak in ons hoofd. Dus ken de kracht én de ontkrachting van een "waarom-vraag".

Ter afsluiting.
Martine: "Waarom lezen mensen jouw weblog?"
Marianne:"Waarom wil je dat weten?"
Martine: "Waarom geef je geen antwoord?"
Marianne: "Oké dan: waarom denk jíj dat mensen mijn weblog lezen?"
Martine: "Waarom vraag je dat aan mij?"
Marianne: "Waarom niet? Oké: omdat jij mn weblog óók leest!"
Martine: "Ehhh ....waarom vraag je het dan niet aan alle andere lezers?"
Marianne: "Waarom....? .... dat is een goede vraag!!!!! Dank je wel voor deze "waarom-vragen". Ik ga het ze gelijk vragen!"

"Beste lezers, waarom lezen jullie mijn weblog?"

1 opmerking:

Anoniem zei

Omdat ik het interessant vind om te lezen wat er in het hoofd van mijn vriendinnetje omgaat, ik leer haar op een andere manier kennen en dat vind ik erg gaaf! En hoewel de logjes inhoudelijk soms iets te zweverig voor mij zijn ;-), inspireren ze me wel af en toe!

Mensen stellen inderdaad te weinig vragen trouwens. En vooral open vragen worden te weinig gesteld. Maar dat komt ook omdat niet iedereen altijd geïnteresseerd is in antwoorden!