zaterdag 2 juni 2007

Overwegingen voor Marketeers

Ik geloof niet meer in marketing! Tenminste, niet op de manier waarop we nu denken dat het zou moeten. Ik geloof niet meer in doelgroepen. consument bestaat niet. Ik geloof niet meer in de manier waarop we communiceren met onze klanten. Ik geloof niet meer in de schijnbare dialoog en de "persoonlijke relatie met de klant", terwijl we die klant helemaal niet kennen. Waarschijnlijk vertel ik je niets nieuws. Maar toch blijven we elke keer weer hetzelfde doen als wat we áltijd al doen. Oude marketingplannen komen voor zeker 60% terug in het nieuwe marketingplan. Iets andere bewoording, iets andere nuances. Oude wijn in nieuwe zaken. Herken je dit? Lastig he?! En het werkt niet meer!

Maar wat werkt dan wél? Nou, daar heb ik eens over nagedacht. Een concrete oplossing heb ik niet. Wel wat overwegingen. Zoals mensen die over hun passie, een geweldige ervaring, een levensles of -doel, een product, een .... vertellen. Authentieke en échte verhalen van échte mensen. Sommigen bouwen dáár al een geweldige business mee op: verhalen vertellen. Andere mensen die daar door geraakt worden, dat ze nieuwsgierig worden. Nieuwsgierig omdat ze zelf iets "zoeken", of omdat ze zich herkennen. Nieuwsgierig naar wát die persoon dan als "zo'n geweldige ervaring" ervaren heeft. "Misschien een kans voor mij?" Dan wel dat de mens die het verteld zulke zinnige dingen zegt, zulke geweldige ervaringen heeft, dus.... "ik haak gewoon aan, het zal me hoe dan ook iets opleveren!", denkt het andere mens. Kijk naar consumenten, werknemers, stake- en shareholders, wereldburgers, mede- en nederlanders die zich willen herkennen in elkaar, in de organisaties waar ze werken, waar ze zaken mee doen, waar ze consumeren. Een gedeelde passie! En het Merk IK past bij het merk van de organisatie.

Ik denk dus dat dáár een sleutel ligt.

Herbalife doet het op zekere hoogte al jaren. Vemma is een nieuwe speler in Nederland. Twee van de vele vormen van piramide marketing waar soms denigrerend over gesproken wordt. Sommigen geven zelfs het label "sekte" af. Ik kijk er anders naar, zie het als een slimme manier van ondernemerschap, waarbij er een verdienmodel gelegd is onder mensen die een passie, een ervaring, willen delen met anderen. Via, via, via verspreidt het zich als een olievlek.
Een ander voorbeeld van dit nieuwe denken is voor mij het concept van Sellaband, waarbij een band met een passie een groep van Believers om zich heen bouwt. Gezamenlijk creëren ze een gezamenlijk passie.
En zo ook Westlandcruisers, waarbij Toyota en Autobedrijf Beukers zich gekleurd met passie op de kaart zetten. Geen doel op zich, maar waarschijnlijk geeft het wel veel spinn off naar de business. Ongewoon gewoon. Door het volgen van hun passie.
Maar ook zondag 24 juni as is een voorbeeld. Via, via, via, via, van mond tot mond komen mensen bij elkaar in café Averechts in Utrecht om uit volle borst te zingen. Want door de geweldige ervaringen van de mensen die er de vorige maand bij waren, zit het café de 24e vol! Geweldig toch. En zo makkelijk. Er is geen marketeer aan te pas gekomen :-). En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden. Volgens mij werkt het zo. Dus. Wie weet kan je er wat mee.

PS en omdat ik óók niet meer geloof in de aparte functie van "Marketeer" -marketing is van, voor en vooral dóór iedereen- zijn deze overwegingen ook voor iedereen

Geen opmerkingen: