dinsdag 12 juni 2007

Ingezonden Mededeling

"Beste meneer Weggeman,

Wat fijn dat u het boek Leidinggeven aan professionals? Niet doen! geschreven heeft. Eindelijk staat op papier wat ik al tijden roep. Want ik vertel mijn manager al járen dat wat hij doet -leidinggeven- onnodig is. Het werkt gewoon niet! Hij hoeft mij niet te leiden, daar lijd ik onder! Welke waarde voegt hij toe door leiding te geven? Dát vraag ik me wel eens af. Meestal staat hij alleen maar in de weg: van mij & van mijn creativiteit. Ik vind de tekst van Harry Starren in uw boek dan ook erg herkenbaar:" ..... als je iemand duwt in de richting die hij al gaat, gaat hij dan harder lopen?"

Nee! Ik niet hoor. Dus. Ik wil uw boek kado geven aan mijn manager. En ik schrijf er dan zelf een leuke kaart -zie de bijlage- bij met achterop de tekst: "Stop met duwen, ik kan zelf wel lopen. En dát gaat best wel hard. Ik zou willen wat ik wat vaker stil kon staan. Om naar de bloemen en de vogels te kijken. Om te luisteren naar de bomen en de lentezon te voelen. Om de herfst te ruiken. Dus als ik éven wat langzamer loop, dan geniet ik van wat ik om me heen zie. En ik leer daar zoveel van. En daardoor ga ik vanzelf weer sneller lopen. Vertrouw maar op mij".

Maar. Ik heb nu wel een dilemma, en daarom schrijf ik u. Want wát moet mijn manager nu gaan doen als hij geen leiding meer geeft? U heeft het over dienend leiderschap en collectieve ambitie. Ik snap wel wat dat is, maar denkt u dat mijn manager dat ook snapt? Of wil snappen? En wat als mijn manager stiekem toch weer vervalt in leidinggeven? Hoe kan ik hem helpen om geen leiding meer te geven?

PS Het boek is onlangs verschenen toch? Wanneer en waar kan ik het kopen? Dan geef ik het kado op de Nationale-Stop-met-Leidinggeven-Dag. Ik hoop dan écht dat hij het boek gaat lezen. En dat ik dan ook in zijn gedrag ga merken dát hij het gelezen heeft. Zo niet. Kunt u anders eens met mijn baas praten? En. Kunt u mij een reactie terug sturen?"

Auteur is bekend bij de Redactie

Geen opmerkingen: