zaterdag 2 juni 2007

Overvloed

Met Pinksteren was ik in de Janskerk bij een kerkdienst van de EUG. Zingen is mijn passie dus uit volle borst zong ik mee:

"wou je leven met zo velen hier op aarde, moet je delen: licht en adem, geld en goed. Wie maar leeft om meer te krijgen die zal sterven aan zijn eigen overvloed".

Meer waarheid dan dit zal je niet gaan vinden denk ik. En gelijk plopte ook mijn "doorgeefkado" naar boven. En dáár ga ik nu wat over schrijven. Want. Sinds 1-1-2007 geef ik alleen nog maar duurzame kadootjes. Een moestuin, 10 kippen, een muskietennet, een ezel, 100 schoolmaaltijden en -boeken en bij een huwelijk een condoompakket dan wel een pannenset. Het idee van Oxfam Novib is knap bedacht. Ik ben benieuwd van wie dit geniale idee is. Ik hoop van de marketing afdeling, want dan dingen ze zéker mee naar de "Marketeer of the Year". Een geduchte tegenstander van de Telletubbies! Terug naar het geniale idee. De kracht zit 'm volgens mij in het "fysiek" maken van een donatie, waardoor het leuk is om als kado weg te geven. Bij andere goede doelen kan je ook iets kado doen, bijvoorbeeld bij het WNF, je koopt Pool Pixels, stukjes Noordpool. Leuk idee, alleen niet voldoende uitgewerkt. Want, de kado ontvanger krijgt een nietszeggend mailtje op zn verjaardag-ik hoorde pas dat het mailtje ook wel eens niet aankomt: daar gáát je kado-. Alleen. Op een verjaardag vier je feest, en je wilt tóch graag iéts krijgen. En een kaart is wel het minste wat je verwacht. En dát doet Oxfam Novib dus heel goed. Je zou jezelf eens iets kado moeten doen, minimaal bedrag is euro 9, om te zien wát de kado ontvanger dan ontvangt.
Maar goed. Omdat 1 van mijn assets is om te verbinden, en dus ook om goede ideeën door te geven, heb ik gelijk andere goede doelen geattendeerd op het geniale idee van Oxfam Novib. Ook uit eigen belang hoor, want in 2008 willen mijn vrienden niet nóg een ezel: ze hebben er al 1!

Dus! Vind je ook dat iedereen alles al heeft? Zoek je ook naar leuke, creatieve en originele ideeën voor kadootjes? Een verjaardag, huwelijk, geboorte? Geef eens een doorgeefkado kado. En, als dit niet jouw ding is, kijk dan eens op Sellaband, want dat concept is ook geweldig geniaal. En, waarschijnlijk vind je daar binnenkort óók "fysieke" doorgeef kadootjes.

PS In deze context is het initiatief van de buurman ook écht geweldig: Nabuur. Die wilde ik je niet onthouden. Wat een overvloed aan kansen om te delen!

Geen opmerkingen: