Mijn neef René leest, als hij 's ochtends op de zaak komt, altijd eerst mijn weblog. Volgens mij is hij mijn trouwste weblog fan! Leuk! Ik sprak hem deze week weer eens omdat mijn vriendin een Toyota Yaris wil kopen. En laten zij nu een van de beste Toyota dealers zijn .... dus ik heb ze aan elkaar geknoopt. René vond dat ik snel maar weer een nieuwe blog moest schrijven. Om 's ochtends weer wat nieuws te lezen want: "digitaal verbinden héb ik al gelezen"! Oké dan, speciaal voor jou :-).
Het idee dat iemand zo trouw, en volgens de statistieken zijn dat er meer, mijn blog leest, zette me aan het denken. Ik heb wel eens geschreven over het Merk IK. Hangt hier nauw mee samen misschien. In maart ga ik voor de Baak een workshop verzorgen met als titel; de BV IK. Ook zo iets wat te maken heeft met het laden van je eigen merk. Dat is wel iets van deze tijd: persoon-marketing. Niet die van je organisatie, maar van jou: de marketing van jezelf. En dáár ben ik dus over aan het nadenken. En omdat nadenken makkelijker wordt als ik schrijf, een blog over dit onderwerp.
Want een BV impliceert de mogelijkheid van aandelen en aandeelhouders. Wie wil aandelen in jouw BV IK nemen? Je ouders, vrienden? Onbekenden? En willen ze die aandelen ook daadwerkelijk kopen? Sellaband, ook wel eens eerder iets over geschreven in Alle Wijsheid ligt op Straat, doet ook zo iets, maar heeft een nieuwe vorm van aandeelhouderschap gecreëerd: de believers. Eigenlijk vind ik dat véél en véél mooier. Want wie wil er nu geen believers in de BV IK? Het woord "believer"alleen al. Mensen die in je geloven, jouw passie zien en dat willen ondersteunen. En zelfs aandelen in je willen nemen, geld willen investeren ..... in jou. En niet vanuit een suf en afstandelijk aandeelhouderschap, maar vanuit passie en geloof. Wauw!
Ik heb een grote uitzendorganisatie wel eens de tip gegeven: neem aandelen in de mensen die je uitzendt. Neem aandelen in hun carrièrepad -te beginnen bij young professionals- en zorg er samen voor dat die aandelen gaan renderen. En laat na een x-periode én bij succes de aandelen weer uitbetalen door de BV IK. Een win-win dus. Je weet dan, als believer, ook precies wat je te doen staat: groei en ontwikkeling faciliteren. En als BV IK creëer je een supportgroep van believers. In jou! Ik kan me voorstellen dat deze tip ook goud waard is in andere sectoren waar gewerkt wordt met mensen die zich ontwikkelen. Misschien dat we bij de Baak ook wel aandelen kunnen gaan nemen in de ontwikkeling van mensen die deelnemen aan onze trainingen. Het summum van Human Capital Management?
Dus, dit zo overwegend en schrijvend. Ik oriënteer me óók om de BV IK, de BV Marianne dus, open te zetten voor believers. Misschien gaan we wel naar de beurs. Laat je het weten hoeveel aandelen "BV Marianne" jij wilt gaan kopen?
2 opmerkingen:
Hallo Marianne; leuk en spannend spel om aandelen Marianne te gaan "verkopen". Al door fantaserend (en dat gaat bij mij nou eenmaal snel)wil ik natuurlijk wel weten welke doelen je nastreeft. Je zou eigenlijk een soort ondernemingsplan voor jezelf moeten schrijven en een brochure waarmee je de potentiële aandeelhouders kunt interesseren. Zou De Baak niet als effectenbeurs kunnen optreden? En wat gaan je aandelen kosten; wat is het te verwachten rendement?
Groet,
Ron
(vanaf januari 2008 een trouwe lezer)
Rectificatie
Mijn vader geeft verontwaardigd aan, na het lezen van deze blog, de meest trouwe lezer te zijn :-)
Een reactie posten