maandag 20 augustus 2007

Het vinden van je roeping

Ik werd getipt op een interview in Ode met Ben Okri. Het is een heel stuk om te lezen, maar de inhoud maakte dat ik wél doorlas. Meestal lees ik niet zo uitgebreid vanachter mn laptop. Ben dan toch een traditionele papier lezer. En meestal ook een koppensneller. Maar goed, het gesprek met Ben Okri. Hij noemt vrijheid hét grote thema van de 21e eeuw: vrijheid om te denken. We missen kennis en inhoud, we moeten meer vragen gaan stellen. Eigenlijk haalt hij heel veel thema's aan. Sommige spreken me aan. Over onderwijs, het vinden van je roeping en de vrijheid die daarvoor nodig is. Vooral de zin om het leven te zien als een workshop. Mooi! Het "Amerika" thema aan het einde vind ik dan weer wat minder boeiend...

Eigenlijk zijn er veel gelijk denkende geesten op dit moment! De inhoud van Ben Okri is niet uniek volgens mij. Wat overigens niets afdoet aan deze inhoud. Want wat zou het mooi zijn als we op alle scholen in de hele wereld een omgeving creëren waar kinderen in staat zijn hun ware roeping te vinden. Kinderen die in vrijheid hun talenten ontdekken. Ik zou dáár graag een bijdrage aan willen leveren. Want ik geloof erg in het handelen. Als Ben Okri -en anderen- alleen meningen ventileren, dan hebben we mooie gedachten en visies om te lezen. Zo ook in mijn weblog. Alleen ..... verandert het iets? Geen woorden maar daden dus! En daarom ga ik in september ook eens meedraaien op de IMC Weekendschool in Utrecht. En ik wil ook sponsoren voor ze gaan werven. Organisaties die in natura, dan wel in euro's, bijdragen aan een initiatief om kinderen dichter bij hun passie en roeping te brengen. Als jij ook enthousiast bent, dan kan je me mailen op m.vanmunster@debaak.nl. Ik begin dus maar in de stad waar ik woon. En jij? Want ik geloof in het bundelen van krachten & de olievlek die daardoor kan ontstaan. En ......wie weet is de "hele wereld" dan ineens héél dichtbij ......

Geen opmerkingen: