woensdag 16 mei 2007

Strategie is dood! Leve Strategie!

Werken bij de Baak maakt dat ik zo veel interessante en inspirerende mensen ontmoet. Zo ook vandaag. Ik had een gesprek met een trainer die in het Strategie Programma van de Baak gaat uitvoeren. We lopen nu samen op bij de ontwikkeling en straks bij de uitvoer van het programma. We hadden het over strategie. Zoals ik het de laatste tijd veel "heb" over strategie. Over wat een container begrip strategie eigenlijk is. Over de hoeveelheid aan boeken volgeschreven over strategie. Over alle strategie goeroes. Over de hoeveelheid aan strategische modellen en theorieën. Over bestaande cognitieve strategie opleidingen en trainingen. Maar vooral over wat wij dan niet beogen met het Strategie Programma.

Dat triggerde mij, want na het zien van de film The Secret zie ik scherper hoe het werkt met dingen niet willen: dan krijg je meer van dat wat je niet wilt.

Want wat maakt dat al die strategie wijsheden, modellen, boeken en theorieën volgens mij niet meer werken voor organisaties? En wát werkt dan wel? Waarom als Baak een Strategie Programma ontwikkelen?

Eigenlijk is het heel simpel. Zo vonden mijn trainer en ik. Strategie staat of valt met de mens achter die strategie. Strategie draait om leiderschap. Brian Bacon verwoorde het heel mooi tijdens een Baak event "Leiderschap is strategie en karakter, als je er één moet missen, laat dat dan strategie zijn". Karakter, dat is waar het om draait. Dus daarom een "anders dan anders" Strategie Programma, juist bij de Baak. Want de kracht van de Baak is om een mens stil te zetten, het biedt de gelegenheid om te kijken naar wat is, het gaat terug naar de persoonlijke kracht van een individu. Om daarná te accelereren, waardoor automatisch óók de context beïnvloedt zal worden. Beweging door een mens geeft beweging in de omgeving, de organisatie.

Niks geen modellen en theorieën dus. Nu even niet. We hebben al genoeg geleerd, cognitief dan, over strategie. Strategie is dood! Leve Strategie!

O ja, "praten over" strategie ga ik ook minder doen. Ik ga het gewoon doen!

Geen opmerkingen: