maandag 21 mei 2007

"Marketeers hebben weinig passie"

Ik heb vorig jaar gereageerd op deze stelling op MolBlog. De stelling was gekoppeld aan een artikel in Adformatie.

Volgens mij nog steeds een zeer actueel thema in marketing land: passie! Uit de oude doos dus.

Jan Peter van Doorn schrijft in Adformatie:
‘(Marketing is) steeds meer van hetzelfde, nauwelijks innovaties, weinig eigen visie, weinig passie. En laten we ook niet vergeten dat de grote vernieuwingen van de laatste decennia niet zijn ontstaan vanuit een marketingperspectief, maar vanuit een logistieke, technologische of operationele invalshoek. ‘Marketing is verworden tot niets anders dan het creëren van een hoge "entry barrier". Hoge entry barriers mogen dan bestand zijn tegen geld, macht en powerplay, ze zijn niet bestand tegen vindingrijkheid, originaliteit, passie, ziel en zaligheid. Zeg maar de antimarketinggedachte. Voorbeelden daarvan tref je aan op zolderkamertjes, in kleine achterafstraatjes, in de zogenaamd minder ontwikkelde landen, en op internet. Daar worden barrières geslecht en de consument vindt het nog leuk ook.’

De stelling: 'Marketeers hebben weinig passie".

Mijn reactie:
"Wat lekker om iedereen in hokjes te duwen zeg. Is zo makkelijk. Kan je tenminste iets algemeens roepen over een beroepsgroep zoals "ze hebben weinig visie, ze hebben weinig passie, ze innoveren niet". Maar wie is "ze"? Ik herken me nooit in die algemeenheden. Misschien ligt dat aan mij. O ja natuurlijk, de marketeer is ook eigenwijs. Apart eigenlijk dit hokjes denken, want roepen we niet al jaren met zn allen dat consument niet meer bestaat? In mijn ogen bestaat marketeer ook niet. Maar ik wel. En ik heb passie, visie en ik innoveer. En ben ook nog eigenwijs. Dus, wáár hebben we het over?? "

Geen opmerkingen: