donderdag 26 februari 2015

Klant centraal

Ik las zojuist dit artikel van Microsoft. Over Customer Centricity en de stappen die je kan doorlopen als bedrijf. Als ik het lees dan herken en erken ik wat er geschreven wordt. De klant centraal, alleen in het Engels, is oude wijn nietwaar? Daar spreken we namelijk al heel lang over. Maar misschien is het anno 2015 wel de tijd om het echt te gaan doen. Er wordt in ieder geval veel over geschreven in de vaktijdschriften en de trend van 2015 is de klant centraal ofwel afgeleide termen om deze klant focus te duiden. Rigoureus worden interne processen omgezet om de klant in het centrum van de organisatie te zetten. Top dow en bottum up de klant in het vizier te krijgen, te houden. Of de klant dat wel wil is misschien een vraag die nog niet gesteld is. Kan me zomaar voorstellen dat die stap overgeslagen wordt. Of dat er tijdens het lopen vergeten wordt om de klant weer even aan te laten haken: herken je onze koers nog? En is dat ook de jouwe? Want hoewel organisaties mooie route kiezen, ze vergeten misschien nog wel eens de klant daarbij te betrekken. En de communicatie van binnen naar buiten en omgekeerd loopt niet altijd zo gesmeerd. Ingrediënten voor verbetering verwacht ik.

Maar goed. Eind 2015 weten we weer waar we staan op dit thema. Ik ben benieuwd wat er dan anders is geworden voor de klant. En of een organisatie deze vraag ook stelt aan de klant. Naast nog veel meer vragen. Waar de klant soms ook geen antwoord op heeft. Dus dan gaat de organisatie zelf antwoorden bedenken en aanbieden aan de klant. Best complex allemaal hoor. Snap dan wel dat organisaties externen aantrekken om mee te denken. En ik ben ook zo'n externe die aangetrokken kan worden. En wie weet belt Microsoft mij wel om mee te denken over Customer Centricity. Omdat er 'iets' ontbreekt en het net niet werkt ........

Zonder aarzeling zou ik dan de Hostmanship Group bellen. Om samen op gesprek te gaan. Want wat mij opvalt bij het lezen van het artikel van Microsoft is dat ik er niet warm of koud van word. Als klant. Het doet niets met mij. En ik vraag me af of het iets met jou doet. Als klant. Als medewerker van Microsoft. Voel je je gezien? Voel je je welkom als klant als een organisatie koers zet naar Customer Centricity?

Wat ik gezien en ervaren heb bij Hostmanship "De Kunst Mensen het gevoel te geven dat ze Welkom zijn" is dat het wel gaat stromen. Klanten, medewerkers. Mooie 'Host' en 'Guest' trajecten in de zorg, facilitaire organisaties, defensie, gemeenten, bouw, financieel dienstverleners, .... Hostmanship. Welkom heten en geheten worden. Jezelf en anderen. Zo simpel. Zo krachtig. Zo menselijk. En die menselijke maat is wat het verschil zal gaan maken bij organisaties die de klant centraal (gaan) stellen. Ik weet het zeker!


Geen opmerkingen: