dinsdag 3 juli 2007

Ideeën genoeg

Vanmiddag was ik bij het seminar van ING en Media Plaza. Het seminar was gekoppeld aan het boek dat die middag gepresenteerd werd: "Ideeën genoeg". Over slagvaardig innoveren in de dienstverlening. Leuk!! Weer eens wat anders dan innovatie in technologie/producten! En altijd goed om te horen dat we allemaal creatieve Willy Wortel capaciteiten in ons hebben. Dát roep ik ook al jaren, dus fijn als het door de U-bochtconstructie van ING weer terug komt. Wichert van Engelen -directeur innovatie ING- en zijn ING innovatieteam hebben de innovatiehanden ineen geslagen en samen het boek "Ideeën genoeg" geschreven. Waarom? Omdat ze heilig geloven in de U-bochtconstructie. Als een extern-iemand, intern iets zegt, dan wordt er áltijd naar geluisterd. Dus, voorzie externen van jouw teksten. En zie hier het boek. Geniaal toch?!

Ik heb "Ideeën genoeg" even doorgebladerd en het ziet er veelbelovend uit: leeszaam, praktisch, leuk. En vanmiddag was voor mij teasing genoeg om het boek ook daadwerkelijk te gaan lezen. Geen verhalen over hóe te innoveren, want ideeën zijn er genoeg. Geen best practices en ver van mijn bed show. Wél business cases en inspirerende sprekers van IBM en Postbank over implementeren. Want de kunst van innoveren is implementeren. Is commitment en involvement creëren in je organisatie. Ron van Kemenade -directeur Postbank- vertelde dat er bij innovatie 1000 punten te vergeven zijn: het 1000 punten model. Hoe verdien je punten? 1 punt voor een goed idee (want ideeën zijn er genoeg), 10 punten voor een overtuigend verhaal, 100 punten als je anderen weet te overtuigen door een winstgevende business case en 1000 punten voor een succesvolle implementatie. Zijn tip was de weblog van Guy Kawasaki met onder andere de 8 golden rules voor innovatie (ik heb ze dus gehoord van Ron, maar ze nog niet gevonden op blog van Guy.....wat een hoeveelheid aan info, moet ik nog eens gaan lezen!!).

Genoten heb ik van Adjiedj Bakas -trendwatcher- die met 8 trends de wereld van morgen liet zien. Hij nam ons mee naar Azië, glocalisering en nieuwe burgercollectieven. Naar het kunnen schakelen met 3 versnellingen: Ot & Sien, adhd en Vinex. Maar ook naar de terugkeer van religie en spiritualiteit en de gevolgen daarvan voor innovaties. Naar de post materiele economie ofwel de economie van genoeg, de economie van emotie, de economie van passie en geluk. Wat een geweldig vooruitzicht deze laatste: de economie van genoeg! Ik kan niet wachten.

Ik moet het boek dus zéker nog gaan lezen. Alleen ... hij komt op mn steeds hoger wordende boeken-lees-stapel te liggen. Naast die van New Rules New Economy van Kevin Kelly, Built to Last van Collins en Porras, Good to Great van Jim Collins, Als de leuning beweegt van Goos Geursen, Organiseren tussen Organisaties van oa Philip van Klaveren van Twynstra Gudde. Het boek van Mathieu Weggeman waar ik eerder over schreef moet ik óók nog lezen. En dan liggen er ook nog 3 Intermediairs, een Happinez, 2 Psychologie Magazines, Goodies (leuk, over duurzame lifestyle) en een Mind Magazine om te lezen. Ehhhhh ....... een leesweek instellen is niet zo'n slecht idee denk ik. Alhoewel, een week, ga ik het daar wel in redden? Want Harry Potter wil ik dan óók nog uitlezen. Hoe doen mensen dat toch vraag ik me af. Hoe, en vooral wanneer, lees jij in vredesnaam al die boeken en tijdschriften?

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat sommige mensen in een korte tijd veel informatie tot zich kunnen neme, is deels aangeboren maar voor een groot deel te leren. Zie mijn recente boek "Op informatiedieet" (jawel, om te weten moet je weer lezen).
Wij worden nog steeds niet goed opgeleid in beter gebruik van informatie. Jammer, zou een hoop misverstanden schelen. Iedere dag weer lees of zie ik in de media voorbeelden te over.