woensdag 19 december 2007

Kerst

Mijn zusje heeft al jaren de gewoonte om rond Kerst, samen met vriendinnen, terug te kijken naar het jaar dat achter haar ligt. Wat heb ik gedaan, geleerd, meegemaakt? Waar heb ik om gelachen? Waar om gehuild? Waar wil in in 2008 heen? Privé en qua werk? Een mooie gewoonte. Reflecteren. Een verdieping van de vriendschap ook om dit sámen te doen.
De donkere dagen voor Kerst maken, bij mij dan, dat ik me naar binnen richt voor reflectie. Ook fysiek, ik vind het heerlijk om thuis te zijn. Lekker binnen met de kachel aan. Hoe fijn is het de warmte van 'samen", van vriendschappen en familie, op te zoeken, te voelen. Zéker met Kerst. Ik denk dan ook dat ik dit jaar de gewoonte van mn zusje ga overnemen. Samen met vriendinnen terug én vooruit kijken. In de sauna, de kerk, dan wel tijdens een heerlijk diner. Verstillen en bezinnen, dát doet Kerst met mij. Me verbonden voelen met anderen, dankbaar zijn voor de mensen die om me heen staan, hun én mijn gezondheid. Genieten ook van de kerstmuziek en de mystieke sfeer die er is, bijvoorbeeld 's avonds op straat op weg naar een Kerstnacht viering. Zéker als er dan ook nog sneeuw ligt. Om daarna uitbundig feest te vieren met de Jaarwisseling. En om dan in een nieuw jaar weer verder naar buiten te gaan. De wereld in. Gekoesterd en opgeladen. Vol van ideeën en plannen die borrelen.

Ik wens een ieder die dit leest een fijne, warme Kerst!

Geen opmerkingen: