dinsdag 11 december 2007

The Inner Game & feedback (30-ers)

Ik ben een boek aan het lezen, over de Inner Game van Timothy Gallwey. Van Sander heb ik ´m kado gekregen vorige week, de Nederlandse versie dan. Nou, daar kom ik wel weer verder mee qua inzichten. En zeer zeker goed passend in het 30-ers programma waar ik in zit. Daar waar bijna iedereen in the mind is ..., daar waar we met zn allen UIT willen ....

Heel herkenbaar, the Inner Game. Het spel dat zich afspeelt in mijn hoofd. Het innerlijke gesprek. Mijn Zelf 1 (zelf criticus, de ijdele geest) en 2 (het lichaam, intuïtie, gevoel) die met elkaar in conclaaf zijn. Waarbij ik me nu heel bewust ben dat ik onbewust meer aandacht heb voor Zelf 1 dan voor Zelf 2. Hopelijk met dit bewustzijn een kans om vaker te kiezen voor Zelf 2.

En al die aandacht voor Zelf 1 ....... doe ik ook in mijn 30-ers traject. Ik merk dat ik vaker in Zelf 1 dan in Zelf 2 zit. Ik merk dat doordat er op mezelf én op anderen een oordeel zit. En dáár baal ik van! Want dat is juist wat ik niet wilde met het programma. En wat wilde ik wél? Ik wilde weg van mijn hoofd/mijn meningen en verder óp weg naar mijn intuïtie.

Volgens mij hebben mijn mede deelnemers afgelopen week feedback gegeven op mijn Zelf 1. Dat werkte niet, niet voor mij maar ook niet voor hen. Wat ik geleerd heb naderhand? Praat niet met de Zelf 1. Dan stuit je op weerstand. En weet dan ook dat weerstand zich uit in verschillende vormen. In mijn geval, bij deze feedback, een verstillende en ongenaakbare vorm. Met de Zelf 1 blijven praten levert dus niets op. En wat werkt wel? Volgens mij is dat wat je steeds moet uit proberen, want dat zal per keer anders zijn. Daar is niet 1 oplossing of manier voor. Wat volgens mij altijd werkt? En daarin ben ik vast niet uniek. Praat eens met mijn Zelf 2. Misschien niet eens in woorden. Want dáár ligt de sleutel tot opening, tot verbinding met en tussen mensen. Joeppie! Ik heb geleerd! En niet op het moment zelf, maar naderhand. Door er met mn lieve vriendinnetjes over door te praten. Dank Mieke, Tessa en Karen!!!

De ervaring van de Zelf 1 voel en ervaar ik vooral tijdens de modules, als we met de groep samen zijn. "Opvallende feedback", zo gaven mn vriendinnen mij nog terug. "Voor jezelf, maar zeker ook voor de groep en de dynamiek die daar is". Daar ga ik nog mee aan de slag aankomende tijd: die groepsdynamiek van ons in 30-ers. Hoe ik dat ervaar. To be continued dus.

Geen opmerkingen: