zondag 30 september 2007

Schone schijn?

Afgelopen donderdag heb ik samen met Baak collega's gereflecteerd op de Baak als maatschappelijke onderneming, duurzaamheid (en wat we daar al in doen) en je eigen aandeel daarbinnen. Een interessante discussie, waarbij we samen op zoek gegaan zijn naar de duurzame wortels van de Baak. Op zoek naar het hart, de ziel van onze onderneming. Een mooie reis om met elkaar aan te gaan, waarbij hij nog lang niet ten einde is. Dit weekend las ik in Forum (opinieblad van VNO-NCW) een artikel over de risico's van onverantwoord ondernemen.

In het artikel staat onder andere een conclusie van de Erasmus Universiteit: verantwoord ondernemen wordt steeds meer gezien als absolute noodzaak. Noodzaak voor wie? Dus ik lees verder in het artikel. "Verantwoord ondernemen is belangrijk voor het managen van reputatie, het aantrekken van personeel, het concurrentievermogen en de relatie met de investeerder. Ook belangrijker wordt het met het oog op kostenefficiëntie, kwaliteit en aansprakelijkheid. De meeste druk om zich bezig te houden met verantwoord ondernemen ervaren de grote bedrijven nog altijd van de ngo's, gevolgd door de aandeelhouders en de consument".

Tja. Wat moet je hier in vredesnaam mee?! Wat maakt dat de meeste druk om verantwoord te ondernemen komt van externe factoren. Verantwoord ondernemen is belangrijk voor je reputatie, de relatie met je investeerders .... maar what about de échte reden om duurzaam te ondernemen?? Dat als we dát niet doen, er geen toekomst is voor alle kinderen die nu geboren worden en nog geboren gaan worden. Dat we met zn allen een leefbare wereld om zeep helpen. Dat daar waar het economisch goed gaat, de lucht en het water vervuild zijn. Waar is de mens gebleven die vanuit intrinsieke waarden op een duurzame manier wil werken en creëren? Waarde wil toevoegen aan de maatschappij. Die ethisch wil organiseren. Duurzaamheid in alle haarvaten van de organisatie. Vanuit de kernwaarden, de ziel van de onderneming. En dus níet maatschappelijk ondernemen omdat de druk van buiten, van ngo's en aandeelhouders te groot lijkt te worden. Als je díe druk ervaart, ben je dan niet al veel te laat? Economische redenen die maken dat duurzaam ondernemen al jaren een ongeziene gast is bij visie en strategie sessies. Zéker bij aandeelhoudersvergaderingen. Een rare discussie eigenlijk die we met zn allen voeren. Verantwoord ondernemen? Alsof we íets anders kunnen doen dan dát.

Geen opmerkingen: