dinsdag 21 augustus 2007

Nieuwe doelgroep: karma-kapitalist

Zou ik ook tot de nieuwe doelgroep karma-kapitalisten behoren? Vandaag kwam ik deze karma term tegen in een artikel op Managersonline. Karma Kapitalisten zijn "jonge mensen met een gezonde koopkracht die zich duurzaam opstellen zonder daar verder over na te denken". Trendwatchers zien dit nieuwe type consument opkomen. En ze zijn anders dan andere consumentgroepen. Mét een eigen pallet aan karma-kernwaarden, helemaal passend bij deze tijd: balans, authenticiteit en creativiteit.

Ik herken me wel in deze karma-kapitalist doelgroep omschrijving. Maar dat heb ik al snel. Te vaak eigenlijk ...... Volgens de sterren ben ik een Leeuw. Maar als ik de omschrijvingen van de andere sterrenbeelden lees, dan ben ik ook een Weegschaal, een Stier en een Tweeling. In alle MBTI en Enneagram typen zie ik elementen van mijn eigen gedragingen terug. En het lukt me steeds maar niet in 1 hokje te belanden. Ben ik een 5 of een 7. Of toch een 4. Ben ik ESTJ of ISTJ. Is mijn dominante stijl rood/geel of geel/blauw volgens Ned Herman. Tja. Hoewel ik redelijk anti-hokjes ben én vooral vind dat ik nergens dan wel óveral in pas, zou ik soms toch ook graag in een hokje gestopt willen worden. Lekker duidelijk! Voor mezelf en zeker voor anderen. Voor marketeers bijvoorbeeld. Of voor managers. Misschien nu dan wel. Ben ik een karma-kapitalist?

Marketeers zullen trouwens erg blij zijn met deze uitspraken over trends, doelgroepen, consumenten en hun koopgedrag. Is lekker duidelijk. Kan je de traditionele doelgroepbenadering misschien weer op los laten .....

Wat dóe jij trouwens met deze nieuwe-doelgroep-informatie? Hoe maak jij de vertaling naar je eigen werksituatie en jouw consumenten? Oke, dus je hebt karma-kapitalisten, en dan? Dát is mogelijk relevanter dan het signaleren van de trend. Wat kan ik er bijvoorbeeld zelf mee bij de Baak? Behalve dat ik denk dat ik er 1 ben. Een karma-kapitalist dus. Weet jij het al? Ik eigenlijk niet. Maar ga daar zeker eens over nadenken. Want de tips die in het artikel gegeven worden: "nauw contact houden ipv TV commercials" en "er een paar in dienst nemen" snijden weinig hout en zijn niet écht vernieuwend (maar hopelijk is de nieuwe doelgroep dat wél.....)

2 opmerkingen:

Unknown zei

joh, wat kan jij leuk schrijven. Zeker een blog die ik met enige regelmaat, als de techniek het hier toelaat, zal bezoeken.
Geinig!

Ook op bepaalde vlakken herkenbaar, hiermee gelijk een bevestiging, maar ieder mens heeft van alle profielen altijd wel iets in zich. Ook zo handig voor een waarzegger, medium als Char... ;-)

Overigens ben ik een ENFP. Had ik geen romantiek in het enniagram en was ik deels een plant met Belbin.

Voorspelbaar ben ik alleen op het werk.

Marianne van Munster zei

Altijd al geweten dat je plant was :-) O ja, Belbin hebben we ook nog. Vormer en plant was is. Leuk dat je meeleest vanuit Nigeria. Raar idee, zo ver weg en toch zo dichtbij op www.