donderdag 12 juli 2007

Wat een marketing ellende!

..... "Daarnaast blijft ook het risico van blijven hangen in het oude, het kortetermijndenken langs klassieke marketingpatronen een belangrijke bedreiging. " .....

Een citaat uit de Grote Marketing Enquête 2007, "zoveel nieuwe mogelijkheden, wat moet je kiezen?" uitgevoerd door Tijdschrift voor Marketing (TvM). Dit jaar werd het onderzoek voor de 8e keer gehouden.

Ik word niet koud of warm van de inhoud én de bevindingen. Zelfs niet een beetje. De suggestie om "het zomernummer van TvM te gaan lezen" dan wel "het hele onderzoek te downloaden" maakt me dan ook niet bijster enthousiast. Loopt TvM niet zélf in deze bedreiging -citaat "blijven hangen in klassieke marketingpatronen"- met hun jaarlijkse enquête? De uitkomsten ervaar ik bijvoorbeeld als erg klassiek. Kan misschien niet anders met het merendeel aan "klassieke marketeers" in Nederland? Of zijn de lezers van TvM klassiek? Volgens mij had TvM veel geld en energie kunnen besparen door het onderzoek van voorgaande jaren te pakken, 90% te copy-paste'en en Youtube toe te voegen als "ontdekt door de marketeer". Dus: ik ga het onderzoek écht niet lezen! Verwacht velen met mij. Met zoveel nieuws én vernieuwing biedt deze enquête inhoudelijk weinig -tot geen?- meerwaarde. "Heeft zo'n onderzoek nog wel zin?", vraag ik me dan af? Wat ís de meerwaarde? Wat héb ik er aan? Wat kan ik er concreet mee? Zelfs "nice to know" gaat hier niet op.

Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden, want ik heb ze niet. Wat doe jij met de inhoud en uitkomsten van deze enquête?

Geen opmerkingen: