woensdag 16 mei 2007

De Telletubbies: marketeer of the year 2007!

Ik zag gister een documentaire van Teleac over de Telletubbies. Ik heb zelf geen kinderen, maar TinkyWinky heb ik wel eens voorbij zien komen bij vriendinnen. Wat een ellende! Wat ontzettend irritant! Dát vind ik nog steeds, maar na het zien van deze documentaire vind ik het óók een geweldig marketing concept. Hier kunnen echt alle marketeers wat van leren: denken vanuit de markt, vanuit de klant.

Doen wij dat nog wel vraag ik me dan af? Doe ik dat nog wel? Of blijven we in onze ivoren toren zitten, doen we wat we altijd al doen, wachten we tot de klant ons belt. En zijn we verbaasd dat we maar niets horen ..... ?

De makers van de Telletubbies zijn letterlijk in de huid van de klant gekropen. Observatie van gedrag, onderzoek over bijvoorbeeld de ontwikkelpsychologie van een kind, écht alles is uit de kast gehaald om te onderzoeken wáár de klant behoefte aan heeft. Alles wat je ziet in het programma klopt en sluit naadloos aan bij de belevingswereld van het kind.

En het resultaat? Dat liegt er niet om; kinderen van 1, 2 jaar oud, die volgens ontwikkelpsychologen slechts 20 seconden aandacht vast kunnen houden, zitten ineens onafgebroken voor de TV te kijken naar de Telletubbies. En dáár zijn dan de shareholders ook weer erg tevreden mee, dus waardecreatie aan alle kanten. Tinky Winky: gefeliciteerd!

De marketeer of the year titel is een jaarlijkse prijs en wordt in 2007 voor de zevende keer uitgereikt door het Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing (PIM) en het Nima.

Geen opmerkingen: