woensdag 16 mei 2007

Alignment werkt! -The Secret-

In Den Haag heb ik The Secret gezien. Een aanrader. Over de Power of Attraction; alles wat je hebt én niet hebt -materieel en immaterieel- heb je zelf gecreëerd. Denken aan waar je meer van zou willen, werkt. Denken aan wat er niet is, maakt dat je dáár meer van krijgt. En zo worden er nog veel meer wijsheden en praktische vertalingen aangereikt in The Secret. Je moet hem écht zelf kijken, want navertellen is onmogelijk. En daarbij komt dat ik er waarschijnlijk andere elementen uit haal dan jij zou doen.

Wat voor mij, weer, een eye opener was, was de term "congruent". Ik gebruik liever de term "alignment". In mijn woorden, in hoeverre ben je in lijn, in hoeverre is er een alignment in jezelf. In wie je bent, wat je wilt, wat je denkt en communiceert, hoe je dan handelt. Ben je in staat om consequent te gaan voor je droom? En ben je dan congruent in het willen, denken, voelen, handelen én erover communiceren, zodat je die droom ook waarmaakt?

Ik betrapte mijzelf erop, dat ik vaak een diffuus beeld de kosmos in stuur. Een voorbeeld? Ja, ik wil als zelfstanding ondernemer starten, wil ik het wel echt?, nee, ik wil het toch niet, ja, laat ik het toch maar overwegen, nee, mijn huidige baan is nog veel te uitdagend. Wat moet de geest van Aladin & de wonderlamp, ook uit de film, "Your wish is my command!" hier nu weer van denken? Waarschijnlijk niets en krijg ik meer twijfels terug, want dát stuur ik de kosmos in. Volgens The Secret creëer ik zo erg weinig: er is geen alignment.

Deze filosofie kan je volgens mij heel goed op organisaties plakken. In hoeverre is er "alignment" in een organisatie? Zijn de corporate merkwaarden bijvoorbeeld "aligned" met de mensen die werken binnen dat merk? En in hoeverre is er "alignment" in:

- wie je bent als organisatie (identiteit), nu en in de toekomst;
- welke medewerkers bij je werken en wat hun passie is;
- welke shareholders verbonden zijn;
- wie je klanten zijn;
- welke diensten/producten je aanbiedt;
- wat je communiceert in de markt.

Klopt het totaal plaatje van je organisatie nog wel? Of zend je als organisatie, net als ik, ook een diffuus beeld uit? Is er dus géén alignment én, als we The Secret geloven, creëer je dus weinig? Interessant om eens te onderzoeken hoe dat werkt voor jouw organisatie!

"Your wish is my command!", ik geloof dat het zo werkt, dus:
1. Zorg voor alignment;
2. Wees je bewust van wát je wenst.

Stukje kijken van deze documentaire?

1 opmerking:

Guy Hadt zei

Wie weet of het werkt?

Op thesecretwerkt.nl wordt het onderzocht.